Förstår inte mönstret i talföljden kan någon förklara tack i förhand mvh/Viktor
Rätt talföljd?
tror det är en inlämningsuppgift men försökt men hittar inget som verkar fungera
- Du ser kanske att fr o m n=2 är antalet delbart med 3. Men 175 är inte delbart med tre, så frågan som Tomasvmo ställer är viktigt att få svar på: är det rätt talföljd? Kan det vara så att frågan istället ska vara fr o m vilket n-värde är antalet >=175?
Tack för svar jag är ganska säker på att det är rätt talföljd vi fick uppgiften idag och ser ingen anledning till att han skulle skrivit fel
Hmm, på denna sida finns i princip alla kända talföljder https://oeis.org/.
Talföljden 4,12,21,30 finns inte i deras databas så det är inte omöjligt att din lärare skrivit fel.
Jag tror att uppgiften är felskriven.
Med tanke på att detta är årskurs 8 tror jag att de första talen egentligen skulle vara 4. 13, 22, 31.
Det jag brukar göra först är att ta differenserna mellam närliggande värden. Här blir det
8 9 9
och om alla hade varit 9 så hade det varit en andragradsfunktion, vilket inte är konstigt med tändsticksfigurer.
Det hade kunnar vara 8 9 10 också vilket ger en tredjegradsfunktion, och då har man väl byggt på höjden också, men 8 9 9 ser fel ut.
Tack för alla svar för skriva till han imorgon och fråga mina vänner och jag blev väldigt förvirrade och verkar som det måste blivit fel
uppdatering han hade skrivit fel så ni vet tack för hjälpen
Nyfiken, vad skulle det stå?