23 svar
64 visningar
johannahard behöver inte mer hjälp
johannahard 14
Postad: 1 feb 21:16

Förstår inte hur jag ska rita linje i graf

Hej jag har otroligt svårt för funktioner och matte överlag. Kan någon förklara för mig en uppgift som jag fastnat på: En linje går igenom punkten (1,-2). Rita linjen om a) k=1 b) k=4 c) k= -3 d) k=0.

Ser absolut inget samband alls i hur jag ska rita dessa linjer och facit i boken säger helt annat än vad jag tror.  Läser matte 2a om de är till någon hjälp

super tacksam för svar!!1

Välkommen till Pluggakuten! 

Börja med att rita upp ett koordinatsystem och sätt ut punkten (1,-2). Ladda sedan upp bilden här i tråden. :)

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:25

Så?

Smutstvätt 25080 – Moderator
Postad: 1 feb 21:30 Redigerad: 1 feb 21:30

Snyggt (mycket prydligt)!

Alla räta linjer kan skrivas med hjälp av räta linjens ekvation, y=kx+my=kx+m. k i denna ekvation berättar hur brant linjen är. Om k är 1, betyder det att linjen klättrar ett steg i y-led, för varje steg den tar i x-led. Om k är 2, klättrar linjen två steg uppåt i y-led, för varje steg den tar i x-led. 

Börja med k=1k=1. Vi börjar i punkten (1,-2) som du ritat upp. Sedan tar vi ett steg åt höger på x-axeln, dvs. vi ökar x-värdet med ett. Vad händer då med y-värdet? :)

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:32

det sjunker till -1?

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:32

nej den blir 0??

johannahard skrev:

det sjunker till -1?

Det ökar med ett steg, till -1, precis! x ökar till 2, och y ökar till -1.

Då har vi hittat en till punkt vi kan rita in: (2, -1). 

Vad händer om du går ett steg till åt höger, dvs. ökar x med 1 igen? Vad blir då y?

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:41

då blir de 0!

Japp! 

Rita in dessa två nya punkter i ditt koordinatsystem. Lägg sedan en linjal längs dem, och dra en rak linje. Då har du ritat linjen som har lutningen k=1k=1

 

För b, k=4k=4, då ökar y-värdet med fyra steg uppåt, för varje steg vi tar i x-led. Utgå från (1,-2)(1,-2) igen. Om x ökar till 2, vad händer med y?

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:46

ska jag utgå från 1, -2 igen? då blir de väll -1 också?

Utgå från den punkten, ja, men nu har vi förändrat hur mycket y ökar, i förhållande till x. Nu ökar y med fyra, för varje ökning av x med 1. Så värdet på y stiger fortare nu. :)

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:48

2?

johannahard skrev:

2?

Japp! Det ger oss punkten (2,2)(2,2). Gå nu ett steg till, x är 3, vad blir y?

Jättefin graf! 

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:50

y blir 6?

Japp! Så vi har nu fått fram punkterna (2,2)(2,2) och (3,6)(3,6). De kan du sätta in i ett koordinatsystem (antingen det ovanstående, om du ritar med en annan färg eller en streckad linje, eller ett nytt), och rita in linjen som går mellan dem, precis som du gjorde i bilden ovan. :)

För c-uppgiften, k=-1k=-1, här blir det aningen knepigare. För varje steg på x-axeln, "ökar" värdet på y med -1. Att addera 1 till x, innebär alltså att ta bort 1 från y. Börja återigen från (1,-2)(1,-2). Om vi ökar x till 2, vad blir y? :)

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:55

-3

Japp! 

Ett steg till, vilken punkt får vi då?

johannahard 14
Postad: 1 feb 21:59

-4

johannahard 14
Postad: 1 feb 22:00

och sen -5?

Helt rätt! Så vi har nu punkterna (1,-2)(1,-2), (2,-3)(2,-3), (3,-4)(3,-4), och (4,-5)(4,-5). Även dessa punkter kan du sätta in och rita en linje med. 

Slutligen d), k är noll. Det betyder helt enkelt att y inte förändras när x ändras. Så om vi börjar i punkten (1,-2) och lägger till 1 till x, vad blir y? :)

johannahard 14
Postad: 1 feb 22:01

-2 väll isf?

Japp! Och så fortsätter det oavsett värde på x. Så linjen kommer att vara vågrät. :) 

Det är hela magin!

johannahard 14
Postad: 1 feb 22:03

Tack tack tack tack😭 krånglat sålänge me dedär men förstår äntligen nu!!!😄

Det var så lite så! Väl kämpat! 😊

Svara
Close