19 svar
142 visningar
Charlieb behöver inte mer hjälp
Charlieb 307
Postad: 19 maj 21:16

Förstår inte förklaringen?

Jag vet och förstår att A ökar men för att få full pott på denna uppgift så måste man ha en motivering som inte utgår från matematiska exempel. Hur motiverar man till detta?

Bubo 7339
Postad: 19 maj 21:28

Vad händer med täljaren om B dubbleras? (Jätteenkel fråga)

Vad händer med nämnare om B dubbleras?

Charlieb 307
Postad: 19 maj 22:28

Man får 2B/2B + 1 men jag förstår bara inte hur jag ska motivera mitt svar om varför A blir större om B dubblas. Är det att jag ska säga att täljaren och nämnaren behåller samma skillnad men blir starkare vilket gör att A blir närmare 1?

När B=1 så är A=1/2. Den där termen +1 har stor betydelse. Om B=999999 så är A=999999/1000000, alltså nästan =1. Termen +1 får mindre betydelse ju större B blir och A kommer att närma sig 1. 

Charlieb 307
Postad: 19 maj 22:37

Absolut, men det svarar väll inte på frågan om A blir större eler mindre om B dubbleras?

Trinity2 1862
Postad: 19 maj 22:41 Redigerad: 19 maj 22:41
Charlieb skrev:

Absolut, men det svarar väll inte på frågan om A blir större eler mindre om B dubbleras?

https://mathb.in/78628

 

Charlieb 307
Postad: 19 maj 22:52

Självklart, men ett generellt resonemang krävs för att få full-pott. Hur motiverar man med ett generellt resonemang? Jag förstod även inte denna matte i exemplet, det är högre än matte 1 nivå.

Trinity2 1862
Postad: 19 maj 23:10
Charlieb skrev:

Självklart, men ett generellt resonemang krävs för att få full-pott. Hur motiverar man med ett generellt resonemang? Jag förstod även inte denna matte i exemplet, det är högre än matte 1 nivå.

"Lösningen" består av tricket att addera 0 i formen av +1-1 i täljaren och skriva om bråket.

Olikheter hanterar man väl i Ma1. Det är högstadiematematik.

Du kan redan stanna på hälften, då 1/(2B+1) är mindre än 1/(B+1) varför du subtraherar mindre, varför det blir "mer över" i fallet med "2B".

Charlieb 307
Postad: 19 maj 23:24

Vad menas med B>0? Ska betyda något?

Arktos Online 4369
Postad: 20 maj 00:37

Det betyder att  B. är ett positivt tal

Laguna Online 30404
Postad: 20 maj 08:59

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner/olikheter-och-linjara-olikheter#!/

Ni kanske inte har kommit dit än.

Charlieb 307
Postad: 20 maj 11:53 Redigerad: 20 maj 12:04

Jo, nu minns jag att vi gjorde likheter/olikheter. Men vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext, alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt. 

Jag förstår också inte hur det går att göra om bråket till 1- 1/B+1

Laguna Online 30404
Postad: 20 maj 12:10

Vad skulle du svara om du fick uppgiften "förenkla 1-BB+11-\frac{B}{B+1}"?

Charlieb 307
Postad: 20 maj 12:46

Ahh, nu ser jag. Men mina frågor är:

För att få full pott på denna fråga behöver man motivera med ett generellt resonemang. Skulle det vara ett generellt resonemang? Att då visa att A2>A1 

Jag undrar även, vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext? Alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt.

Charlieb skrev:

Absolut, men det svarar väll inte på frågan om A blir större eler mindre om B dubbleras?

Jo, det tycker jag nog:

  • B=0 -> A=0
  • B=1 -> A=1/2 = 0,5
  • B=2 -> A=2/3 = 0,666...
  • B=3 -> A=3/4= 0,75
  • B=4 -> A=4/5 = 0,8
  • ... så när B går mot oändligheten, blir större, så kommer A att närma sig 1.

Detta eftersom +1 i nämnaren blir en försvinnande liten del av B, så A kommer att närma sig B/B (alltså =1).

Men, det finns många sätt att resonera på.

Charlieb 307
Postad: 20 maj 13:54

Yes, men jag söker efter hur jag resonerar på denna fråga. Jag vet att A ökar om B ökar. 

För att få full pott på denna fråga behöver man motivera med ett generellt resonemang. Skulle det vara ett generellt resonemang? Att då visa att A2>A1 . Om inte, vad är ett generellt resonemang?

Jag undrar även, vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext? Alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt.

Charlieb skrev:

Jag undrar även, vad har faktumet att B är ett positivt tal för betydelse i denna kontext? Alltså för att motivera om A blir större eller mindre om B dubbleras, det står i frågan att B är positivt.

Därför att resonemangen inte håller för B<0. 

När B närmar sig -1 "från höger", går A mot -∞.

Sedan, när B går från -1 "åt vänster" kommer att att gå från +∞ mot +1.

Charlieb 307
Postad: 20 maj 16:31

Tack!

sictransit 1070 – Livehjälpare
Postad: 20 maj 17:08 Redigerad: 20 maj 17:11

Är du supernyfiken, så kika på:

Det är precis vad den här uppgiften handlar om. 

Bubo 7339
Postad: 20 maj 19:40

Svar på mina frågor i inlägg 2 är

  • Om B dubbleras blir täljaren dubbelt så stor.
  • Om B dubbleras blir täljaren större, men inte dubbelt så stor.

Då ser man att A blir större. 2/k blir ju mer än 1, när k ligger mellan 1 och 2.

Svara
Close