Förstår inte ett skvatt, för mattegenier och skitsvår
"Det kraftigaste vulkanutbrottet vi känner till är Krakatau år 1883. Aska kastades 80 km upp i luften. Efter 3h och 57 min hördes dånet av utbrottet i en by mycket långt bort. Hur långt bort då? Avrunda till tiotal mil."
"Krakatua är en liten obebodd vulkansk ö mellan sumantra och java i indonesien. Efter ett kraftigt vulkanutbrott år 1883 skapades en tsunami med en våghöjd på 35-40 m."
Vill inte ha svar, utan hur man kan lösa den på bästa sett. Förstår inte alls.
ramii skrev :"Det kraftigaste vulkanutbrottet vi känner till är Krakatau år 1883. Aska kastades 80 km upp i luften. Efter 3h och 57 min hördes dånet av utbrottet i en by mycket långt bort. Hur långt bort då? Avrunda till tiotal mil."
"Krakatua är en liten obebodd vulkansk ö mellan sumantra och java i indonesien. Efter ett kraftigt vulkanutbrott år 1883 skapades en tsunami med en våghöjd på 35-40 m."
Vill inte ha svar, utan hur man kan lösa den på bästa sett. Förstår inte alls.
BOKEN: Matematikboken X
ramii skrev :ramii skrev :"Det kraftigaste vulkanutbrottet vi känner till är Krakatau år 1883. Aska kastades 80 km upp i luften. Efter 3h och 57 min hördes dånet av utbrottet i en by mycket långt bort. Hur långt bort då? Avrunda till tiotal mil."
"Krakatua är en liten obebodd vulkansk ö mellan sumantra och java i indonesien. Efter ett kraftigt vulkanutbrott år 1883 skapades en tsunami med en våghöjd på 35-40 m."
Vill inte ha svar, utan hur man kan lösa den på bästa sett. Förstår inte alls.
BOKEN: Matematikboken X
Välkommen till Pluggakuten ramii!
Ljudet från utbrottet tog 3 timmar och 57 minuter på sig att nå byn.
Du kan då beräkna avståndet till byn om du vet hur snabbt ljudet färdas.
------------------------------------
Jämför: Jag kör bil i 100 km/h i 4 timmar. Hur långt kommer jag?
Här kan du använda s=v*t. S står för strecka, V för hastighet, t för tid.
Jag tycker att det är mycket att begära av en som går sjunde klass. Det är minsann ingen enkel räkne uppgift till en som går sjuan.
Sträcka dividerad med tiden = hastighet
Man kanske måste omvandla minuterna till timmar också, innan man kan beräkna. Väldigt mycket begärt anser jag. Mycket svår uppgift för en som går i sjuan. Minuterna dividerad med 60 minuter. De timmarna som du har där lägger du till.
Sträcka dividerad med tiden= hastighet.
Tiden gånger hastighet= sträcka.
Hur förvandlar man minuterna till timme? Sedan kan man nog beräkna.
Hastighet kan man skriva ex
ex .0,6 km/h. Det står både km och timmar med. Det talar om att det är hastighet.
30 minuter till en hel timme.
30 dividerad med 60 minuter= 0,5
vet du att det är först 3 timmar och sedan tillkommer ytterligare någonting. Då sätter man ovanpå den.
Ex 1,5
h betyder timme.
Vad frågas i uppgiften. Frågas det sträcka eller timmar eller hastighet.
Tänk på formeln nu, vad jag har skrivit.
Visa hur du har kommit vidare med uträkningen.
Frågas det efter mil och du vet km, då måste den enheten förvandlas senare till mil.
Hur många meter är 1 km?
Hur många meter är 1 mil.
Hur många meter är dm?
Hur många meter är cm?
Hur många meter är 1 mm?
Om du ska beräkna uppgiften ska du helst kanske få allt till km. När du har räknat allt kan du ta det tillbaka till mil
Du har fått rätt mycket hjälp nu. Det finns formel som du kan gå efter.
Vilken formel passar bäst till uppgiften.
Sträcka dividerat med tiden = hastighet.
Tiden gånger hastighet = sträcka.
Sträcka dividerat med hastigheten = tiden.
Läs vad som frågas och
ett ex
? / tiden = sträcka.
Sträcka /? = hastighet.
Sträcka /tiden= ?
något av de här ska du använda dig av. Testa dig fram.
Päivi skrev :Jag tycker att det är mycket att begära av en som går sjunde klass. Det är minsann ingen enkel räkne uppgift till en som går sjuan.
Sträcka dividerad med tiden = hastighet
Man kanske måste omvandla minuterna till timmar också, innan man kan beräkna. Väldigt mycket begärt anser jag. Mycket svår uppgift för en som går i sjuan. Minuterna dividerad med 60 minuter. De timmarna som du har där lägger du till.
Nej päivi, det ingår i kursinnehållet för åk 7-9. Sträcka - tid - hastighet. Det finns i kursinnehållet.
Det som är svårt är att man inte har fått ljudets hastighet (i alla fall inte i texten i förstainlägget). Lite knepigt att omvandla från timmar till sekunder också.
Det var ungefär 1.5 vecka sen ramii frågade frågan och är nu avstängd. Så det är nog inte speciellt troligt att ramii följer upp denna fråga.