Förstår inte B det enda jag vet är att h är 60 i förhållande med den stora, A löste jag
Simpremexxxx skrev:
Detta handlar om likformighet, ett tips är du ser ju hur det finns en triangel i den stora triangeln så om jag vore du skulle jag rita upp trianglarna bredvid varandra.
Mabeast skrev:Simpremexxxx skrev:Detta handlar om likformighet, ett tips är du ser ju hur det finns en triangel i den stora triangeln så om jag vore du skulle jag rita upp trianglarna bredvid varandra.
Det finna som sagt 3 trianglar
I de små trianglarna som också är likformiga enligt uppgiften så ser du att h är höjden i den ena och basen i den andra. Kan du då ställa upp ett samband med hjälpa av likformigheten?
Engineering skrev:I de små trianglarna som också är likformiga enligt uppgiften så ser du att h är höjden i den ena och basen i den andra. Kan du då ställa upp ett samband med hjälpa av likformigheten?
Jag försökte ställa upp dem, men jag blev extremt förvirrad och fattade absolut ingenting. Jag målade upp alla tre trianglar och vände håll på dem så att de alla skulle stå åt samma håll men förstod fortfarande ingenting
Mabeast skrev:Simpremexxxx skrev:Detta handlar om likformighet, ett tips är du ser ju hur det finns en triangel i den stora triangeln så om jag vore du skulle jag rita upp trianglarna bredvid varandra.
Jag försökte ställa upp dem, men jag blev extremt förvirrad och fattade absolut ingenting. Jag målade upp alla tre trianglar och vände håll på dem så att de alla skulle stå åt samma håll men förstod fortfarande ingenting
Om du ser den lilla triangeln så har den basen h och höjden 15, den mellantriangeln har basen 60 och höjden h. Basen i den lilla är proportionell mot basen i mellantriangeln och samma för höjden. Alltså kan du skriva 15/h=h/60 kan du lösa den ekvationen?
Engineering skrev:Om du ser den lilla triangeln så har den basen h och höjden 15, den mellantriangeln har basen 60 och höjden h. Basen i den lilla är proportionell mot basen i mellantriangeln och samma för höjden. Alltså kan du skriva 15/h=h/60 kan du lösa den ekvationen?
Jahaaaaa, jag börjar förstå mer och mer nu dock är jag väldigt osäker på hur jag skulle lösa den ekvationen är ganska så kass på det
Börja med att få alla h att stå på ena sidan genom att multiplicera eller dividera med olika tal. Ex. 60*15/h=60*h/60
60*15/h=h
Hmm känner mig så korkad nu men alltså jag förstår nästan ingenting vad det gäller om ekvations delen
När du har ett likhetstecken så kan du multiplicera eller dividera med valfritt tal eller h eller x bara du gör samma sak på båda sidor. Samma gäller med addition och subtraktion eller upphöjt/rotenur
Aa och hur ska man fortsätta sedan?
I slutändan vill du få h självt på ena sidan så nästa steg blir att multiplicera bägga sidor med h
h*60*15/h=h*h
60*15=h*h eller h^2
Aha, förstår bättre nu. Men hur får man reda på vad h är?
Nu är ekvationen nästan löst vi har:
60*15=h^2
900=h^2
Sedan tar du roten ur på båda sidor så får du
Rotenur(900)=h
Och har löst vad h är.
Jaaaaa, jag förstår nu. Tack så jätte mycket för din tid och hjälp det uppskattas enormt :)
Ingen fara, bara roligt att kunna hjälpa