Förståelse för joners uppbyggnad
Hej, jag undrar över hur man vet att en karbonatjon CO32- har just 2 fler elektroner och inte något annat. Jag kan utifrån det periodiska systemet förstå hur atomjoner eventuellt fungerar, men molekyljoner är jag osäker på.
Mitt tips är att du skall lära dig jonerna tillsammans med de molekyler som de "härstammar" ifrån. Läs här.
Superbra tips, Smaragdalena! Jag vill tillägga att för att man ska ha någon nytta av att tänka på de här vanligt förekommande molekylerna som sammansatta joner/"molekyljoner" ingår i behöver man lära sig om kovalenta bindningar och oxidationstal. Annars får man nog lära sig laddningarna på de här sammansatta jonerna som till exempel karbonatjonen, nitratjonen och sulfatjonen på samma sätt som man lär sig glosor när man pluggar något språk:) Vår lärare i kemi 1 gick i alla fall aldrig in på att förklara varför sammansatta joner har det överskott eller underskott på elektroner som de har.
Annars får man nog lära sig laddningarna på de här sammansatta jonerna som till exempel karbonatjonen, nitratjonen och sulfatjonen på samma sätt som man lär sig glosor när man pluggar något språk:)
Det håller jag inte alls med om. Om man lär sig att den oladdade molekylen kolsyra H2CO3 kan ge i från sig en (positivt laddad) vätejon och ge jonen vätekarbonatjon med laddningen -1 eller två vätejoner och lämna kvar jonen karbonatjon, så har man fått tre formler till priset av en, och likadant med salpetersyra, svavelsyra och fosforsyra.
Du har helt rätt med att det alltid är lättast att komma ihåg något om man vet förklaringen bakom det. Tack för bakgrunden till varför de här sammansatta jonerna har sina laddningar! Om man lär sig fosforsyra blir det ju till och med fyra formler till priset av en:)