Första uppgiften
Har min första uppgift och har fastnat vid att avrunda samt använda modulo.
Detta är inte min skrivna kod utan försöker förstå mig på math.round, varför ska man gångra med 2 och sedan dividera med 2? Kan någon tipsa om en yutube tutorial som lär ut? Hittar inte.
Vi ska även använda oss av modulo vilket jag inte hittar någonstans i läroboken om. Vart kan jag läsa mer om det?
Uppgiften: Skriv en växelberäknare som anger vilka sedlar och mynt man får tillbaka avrundat till närmsta 50 öre. Om antalet öre är < 25 avrundas växeln nedåt, om det ligger mellan 25 och 75 avrundas den till 50 öre och om det är >75 avrundas den uppåt.
För övrigt är Exlearns kursupplägg samt innehåll rörigt jämfört med andra skolor jag läst på. Jag hittar inte innehållet vi ska göra i arbetsboken och all tid går åt att kolla massa youtube tutorials i hopp om att hitta rätt avsnitt :(
Eller har jag missat det? Är något av dessa det jag söker?
Lät som detta skulle vara korrekt avdelning i boken men det är allt som står och det säger mig inte mycket om hur jag använder den i programmet.
lagamba skrev:Har min första uppgift och har fastnat vid att avrunda samt använda modulo.
Detta är inte min skrivna kod utan försöker förstå mig på math.round, varför ska man gångra med 2 och sedan dividera med 2? Kan någon tipsa om en yutube tutorial som lär ut? Hittar inte.
Vi ska även använda oss av modulo vilket jag inte hittar någonstans i läroboken om. Vart kan jag läsa mer om det?
Modulo (operatorn % i C#) bör du finna under räkneoperatorer.
Varför man multiplicerar med två, avrundar och sedan dividerar med två är inte så svårt om man provar med några olika värden. Principen är rätt enkel. Om du har 10 kr, så har du 10*2 stycken 50-öringar. Där har du ditt gånger 2. Säg att du har 10 kr 30 öre, alltså 10,3 kr. Då har du 20,6 50-öringar. Det avrundas till 21 st 50-öringar. Nu dividerar du med 2 för att få tillbaka kronor. 21/2=10,5. Du har avrundat 10,3 kr till närmsta 50-öring.
Prova med några andra tal så får du se.
Sedan är det så mycket lättare att läsa din kod om du använder funktionen för att klistra in kod: {;}
Då kan jag även kopiera den och provköra.
lagamba skrev:Lät som detta skulle vara korrekt avdelning i boken men det är allt som står och det säger mig inte mycket om hur jag använder den i programmet.
Division med rest har du lärt dig för länge sedan, innan man lärde ut decimaltal i skolan. Det här är samma sak.
7 % 3 = 1 eftersom 7 heltalsdividerat med 3 = 2 och då får du resten 1.
6 % 3 = 0 eftersom 3 går två gånger i 6 och lämnar resten 0.
6 % 5 = 1 eftersom 5 går en gång i 6 och lämnar resten 1.
Modulo (operatorn % i C#) bör du finna under räkneoperatorer.Varför man multiplicerar med två, avrundar och sedan dividerar med två är inte så svårt om man provar med några olika värden. Principen är rätt enkel. Om du har 10 kr, så har du 10*2 stycken 50-öringar. Där har du ditt gånger 2. Säg att du har 10 kr 30 öre, alltså 10,3 kr. Då har du 20,6 50-öringar. Det avrundas till 21 st 50-öringar. Nu dividerar du med 2 för att få tillbaka kronor. 21/2=10,5. Du har avrundat 10,3 kr till närmsta 50-öring.
Prova med några andra tal så får du se.
Sedan är det så mycket lättare att läsa din kod om du använder funktionen för att klistra in kod: {;}
Då kan jag även kopiera den och provköra.
Ok så * för att omvandla till 50 öringar och / för att omvandla till kr igen. Blev ett ahaa moment plötsligt :)
Om 25 öringar skulle beräknas kan man ange 4 istället för 2 då eller går det ej att ändra koden på samma sätt?
Och vad innebär MidpointRounding.AwayFromZero?
sictransit skrev:Division med rest har du lärt dig för länge sedan, innan man lärde ut decimaltal i skolan. Det här är samma sak.
7 % 3 = 1 eftersom 7 heltalsdividerat med 3 = 2 och då får du resten 1.
6 % 3 = 0 eftersom 3 går två gånger i 6 och lämnar resten 0.
6 % 5 = 1 eftersom 5 går en gång i 6 och lämnar resten 1.
Ja precis. Är detta vad som kallas Modulo? Vad som blir i rest?
Det kommer sent i matten: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-5/kongruensrakning/kongruens#!/
Laguna skrev:Det kommer sent i matten: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-5/kongruensrakning/kongruens#!/
Just detta jag menar, läraren skriver uppgifter vi ska ta med som det inte ens står med i läroboken :(
Laguna skrev:Det kommer sent i matten: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-5/kongruensrakning/kongruens#!/
Ja, kongruensräkning kommer sent i gymnasiet, men det är inte en rättvis jämförelse med vad som krävs i den här uppgiften. Att man kan få en rest vid division lär man sig i mellanstadiet: Division - Matteboken
Att modulo (alltså operatorn % i C#) är resten vid en heltalsdivision är allt du behöver tänka på här.
Vid heltalsdivision är alltså 5/2=2 och 5%2=1. (Vid en "vanlig" division (med flyttal) blir förstås 5/2=2,5 och då är det inte aktuellt att räkna med modulo.)
Så här brukade man väl ställa upp det: 52=2