Förstå kunskapskraven
Hej!
Kan någon förklara dessa på ett enklare sätt?
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Eleven jämför de olika tolkningarna, förordar en av dem och motiverar med nyanserade omdömen sitt val. Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar utförligt och nyanserat deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger komplexa exempel på, och förklarar utförligt och nyanserat, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden samt argumenterar för och emot olika sätt att se på dessa samband. Dessutom kan eleven dra några välgrundade och nyanserade slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.
Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. I värderingen utgår eleven från källkritiska metoder och värderar med nyanserade omdömen olika tolkningsmöjligheter av källmaterialet.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt samt utförligt och nyanserat förklara varför de har använts olika. Dessutom ger eleven några exempel på olika sätt att använda historia och värderar med nyanserade omdömen deras betydelse för nutida skeenden och händelser.
De ska inte besvaras på något enklare sätt. Detta är lärarens "handledning" vid bedömning på A-nivå av det elever visar att de kan i historia. En gemensam text för alla lärare så att betygsättningen blir någorlunda jämlik oavsett vilken skola de arbetar på. Det är egentligen inte tänkt att elever ska läsa- eller analysera texten, det är lärarens jobb. Läraren ska i sin tur bryta ner den och förklara för eleverna med enklare formuleringar kopplade till det område de håller på med för stunden. Samma kunskapskrav används ju för både t.ex. antiken och kalla kriget.
Det är lätt att en ovan användare ser detta som en "vägg" av text. Det är lättare att förstå om texten bryts ner i mindre enheter. och med markerade "värdeord" så att det går snabbt för en erfaren lärare att se skillnad på E-nivå och A-nivå.
På lärare.at finns en sån uppdelning du kan ha nytta av: https://larare.at/historia/historia_1b/kunskapskrav_historia_1b.html