6 svar
56 visningar
LH44 behöver inte mer hjälp
LH44 141
Postad: 30 sep 2023 13:39 Redigerad: 30 sep 2023 14:19

Formler problemlösning

Det finns flera olika formler för att beräkna hur stor dos medicin ett barn behöver. Två exempel är:

Formel A:

b=av150

och Formel B:
b=cvc+12

a = barnets ålder i månader

b = barnets medicin dos i mg

c = barnets ålder i år

v = vuxen dog i mg

Uppgift b)

Vid vilken ålder ger formel A och B lika stor dog?

Jag har försökt med den här väldigt länge. Jag har kollat på facit och sen använt 2 olika matte appar för att försöka lösa den här men ingen av de löser uppgifter som facit gör.

jag tänker:

av150=cvc+12och att 12a=cMen jag kommer ingenvart härifrån.

Jag sätter in:f(x)= x×100150 och g(x)= x12×100x12+12i GeoGebra för att hitta när de skärs men jag får ingen skärpunkt.

Marilyn 3385
Postad: 30 sep 2023 16:34 Redigerad: 30 sep 2023 16:34

Du tänker fel a = 12c ska det vara, inte 12a = c.

 

Det är ett av de vanligaste feltänken, även rutinerade matematiker missar.

 

Ta ett barn som är 3 år dvs 36 månader. Det ger a = 36 och c = 3

Då ser du att 12a = c ger 432 = 3. 

Men 12c = a ger 36 i bägge led.

LH44 141
Postad: 30 sep 2023 23:56 Redigerad: 30 sep 2023 23:56

hej, tack, jag löste den genom att ställa upp ekvationen som jag försökte sätta in i geogebra men löse den för hand i stället.

LH44 141
Postad: 1 okt 2023 00:02
Marilyn skrev:

Du tänker fel a = 12c ska det vara, inte 12a = c.

 

Det är ett av de vanligaste feltänken, även rutinerade matematiker missar.

 

Ta ett barn som är 3 år dvs 36 månader. Det ger a = 36 och c = 3

Då ser du att 12a = c ger 432 = 3. 

Men 12c = a ger 36 i bägge led.

men om a= ålder i måndaer

och c= ålder i år

då är 12 stycken a = 1 år

och 1 år = 1c

så då borde det ändå vara 12a=c ?

jag förstår din förklaring men jag förstår inte hur sättet jag tänker är fel...

Marilyn 3385
Postad: 1 okt 2023 00:18

Rensa skallen och tänk så här

 

Du ritar en sträcka som är en halvmeter lång.

 

Över sträckan skriver du 50 cm

Under sträckan skriver du 5 dm.

 

Låt sedan Antal centimeter vara C och Antal decimeter vara D.

 

Vilket är sant:

(1) 10 C = D

eller

(2) 10D = C

Nästan alla svarar (1) att 10C = D. Men kollar vi ser vi att det ger 10 gånger 50 = 5. Inte så bra.

Vad vi (jag också) gör är att vi rör ihop mätetalet med enheten.

När du byter 10 cm mot 1 dm så blir enheten 10 gånger större. Då måste mätetalet göras en tiondel så stort för att längden (storheten) ska bli samma.

 

Det är samma med åren och månaderna. a är inte månaden utan ANTALET månader. Så antalet år ska multipliceras med 12 för att vi ska få antalet månader.

LH44 141
Postad: 1 okt 2023 00:29

Jag börjar förstå nu. I ditt exempel (1) så ska man inte tänka att D = 1dm utan D = alla dm dvs 5dm 

och att C inte är 10cm utan istället hela 50cm.

då blir det som du säger: 10 x 50 ≠ 50   (cm)

(2) så är C hela 50cm och D hela 5dm

då blir det 10 x 5 = 50.

som du sa så ska man inte blanda ihop 5dm med 5 när man utgår från D, man ska bara se D som en 5.

framöver kommer jag högst sannolikt glömma din ögonöppnande förklaring och tänka som jag gjorde innan. Tack! 

Marilyn 3385
Postad: 1 okt 2023 12:44

”man ska bara se D som en 5”.

Just precis. D står inte för dm eller 5 dm, utan för talet 5.

Framöver kommer du glömma, skriver du. Även en rutinerad matematiker känner ofta osäkerhet i liknande situationer. Därför behöver man ett larm kopplat till sådana lägen, så man vet att här måste jag köra försiktigt. 

Svara
Close