Formeln W=F*S
Hej, varför blir bromskraften F? Med andra ord, varför blir bromskraften kraftens komposant i sträckans riktning?
Tack på förhand
Enklare: Arbetet är kraft gånger sträcka.
Kraften är given, arbete är samma sak som energi också givet. Bara att sätta in siffrorna och räkna
Ture skrev:Enklare: Arbetet är kraft gånger sträcka.
Kraften är given, arbete är samma sak som energi också givet. Bara att sätta in siffrorna och räkna
Ahh, men varför blir bromskraften kraftens komposant i sträckans riktning. Med andra ord F i W=F*S.
Tack på förhand
852sol skrev:Ture skrev:Enklare: Arbetet är kraft gånger sträcka.
Kraften är given, arbete är samma sak som energi också givet. Bara att sätta in siffrorna och räkna
Ahh, men varför blir bromskraften kraftens komposant i sträckans riktning. Med andra ord F i W=F*S.
Tack på förhand
Den enda riktning i vilken krafter verkar i den här uppgiften är rörelsens riktning. Kan du förklara vad du undrar över?
Laguna skrev:852sol skrev:Ture skrev:Enklare: Arbetet är kraft gånger sträcka.
Kraften är given, arbete är samma sak som energi också givet. Bara att sätta in siffrorna och räkna
Ahh, men varför blir bromskraften kraftens komposant i sträckans riktning. Med andra ord F i W=F*S.
Tack på förhand
Den enda riktning i vilken krafter verkar i den här uppgiften är rörelsens riktning. Kan du förklara vad du undrar över?
För att beräkna denna uppgift kan man använda formeln W=F*S. Detta gjorde jag genom att sätta in F=3MN och s=?. Därefter kan sambandet att förändringen i energi är lika med arbete användas. Genom beräkning av förändringen i rörelseenergi kan sambandet Δenergi=W användas. F är i tidigare nämnda formel, kraftens komposant i sträckans riktning. Det jag dock är osäker på är varför bromskraften=F. Om fartyget exempelvis åker till höger verkar bromskraften åt vänster. Vilken riktning får då sträckan och hur verkar bromskraften i sträckans riktning? F i W=F*S måste nämligen vara kraftens komposant i sträckans riktning.
Tack på förhand
Om det var meningen att fartyget skulle svänga, skulle det ha stått i uppgiften.
Smaragdalena skrev:Om det var meningen att fartyget skulle svänga, skulle det ha stått i uppgiften.
När jag skrev höger och vänster tänkte jag det som att man såg fartyget från sidan. Men om man tänker på det andra sättet menar jag att höger är fram och vänster bak.
Tack på förhand
Om du (eller fartyget) bromsar utan att svänga, så är bromskraften riktad rakt bakåt, i motsattriktning mot ursprungshastigheten.
Smaragdalena skrev:Om du (eller fartyget) bromsar utan att svänga, så är bromskraften riktad rakt bakåt, i motsattriktning mot ursprungshastigheten.
Okej, men hur vet man att bromskraften är kraftens komposant i sträckans riktning?
Tack på förhand
Man lär sig läsa innantill. Varför skulle det vara något annat?
Smaragdalena skrev:Man lär sig läsa innantill. Varför skulle det vara något annat?
Om fartyget åker framåt och bromskraften är riktat bakåt, hur är bromskraften i samma riktning som sträckan? Kraften i sträckans riktning borde väl vara den framåtdrivande kraften.
Tack på förhand
En bromsande kraft är riktad bakåt. Det hör så att säga till kraftens natur.
Smaragdalena skrev:En bromsande kraft är riktad bakåt. Det hör så att säga till kraftens natur.
Hur är det dock i sträckans riktning? För att kunna använda bromskraften i formeln W=F*S måste variabeln F (som bromskraften motsvarar) vara riktad i sträckans riktning. När båten åker framåt borde väl sträckans riktning vara framåt. Hur är då bromskraften riktad i sträckans riktning?
Tack på förhand
Var någonstans står det här "sträckans riktning"? Uttrycket är litet konstigt i mina ögon.
Rita figur.
Sätt ut positiv riktning (Det spelar ingen roll om du sätter i färdriktningen eller motsatt håll. Andra riktningar ger ingen mening)
För att W=F*s skall fungera måste F och s vara 'i samma riktning'. Det betyder, när man bromsar, att antingen F eller s kommer vara negativ och arbetet kommer formellt bli 'negativt'. Det är helt som det skall.
Tänk om du accelererar ett föremål och sedan bromsar det igen. Då kommer totalt arbete vara noll. 'Arbetet' med att accelerera och bromsa kommer vara lika stort men det ena är negativt.
Detta kan vara lite kluringt eftersom när man frågar efter hur stort ett arbete är svarar man oftast (alltid) med ett positivt värde ...
Laguna skrev:Var någonstans står det här "sträckans riktning"? Uttrycket är litet konstigt i mina ögon.
I formelboken står F (i formeln W=F*s) definierat som kraftens komponent längs banan.
joculator skrev:Rita figur.
Sätt ut positiv riktning (Det spelar ingen roll om du sätter i färdriktningen eller motsatt håll. Andra riktningar ger ingen mening)För att W=F*s skall fungera måste F och s vara 'i samma riktning'. Det betyder, när man bromsar, att antingen F eller s kommer vara negativ och arbetet kommer formellt bli 'negativt'. Det är helt som det skall.
Tänk om du accelererar ett föremål och sedan bromsar det igen. Då kommer totalt arbete vara noll. 'Arbetet' med att accelerera och bromsa kommer vara lika stort men det ena är negativt.
Detta kan vara lite kluringt eftersom när man frågar efter hur stort ett arbete är svarar man oftast (alltid) med ett positivt värde ...
Men om antingen F eller s blir negativt, hur är de då i samma riktning?
Tack på förhand
852sol skrev:Laguna skrev:Var någonstans står det här "sträckans riktning"? Uttrycket är litet konstigt i mina ögon.
I formelboken står F (i formeln W=F*s) definierat som kraftens komponent längs banan.
"Längs banan" ser bättre ut. Det antyder inte att man rör sig bara framåt eller bakåt. Det innefattar båda riktningarna.
Laguna skrev:852sol skrev:Laguna skrev:Var någonstans står det här "sträckans riktning"? Uttrycket är litet konstigt i mina ögon.
I formelboken står F (i formeln W=F*s) definierat som kraftens komponent längs banan.
"Längs banan" ser bättre ut. Det antyder inte att man rör sig bara framåt eller bakåt. Det innefattar båda riktningarna.
I boken står det dock att F är kraftens komposant i sträckans riktning.
Då får du lära dig att den bromsande kraften är -F i sträckans riktning, d v s F riktat bakåt.
Rörelseriktning är annars det normala ordet.
852sol skrev:joculator skrev:Rita figur.
Sätt ut positiv riktning (Det spelar ingen roll om du sätter i färdriktningen eller motsatt håll. Andra riktningar ger ingen mening)För att W=F*s skall fungera måste F och s vara 'i samma riktning'. Det betyder, när man bromsar, att antingen F eller s kommer vara negativ och arbetet kommer formellt bli 'negativt'. Det är helt som det skall.
Tänk om du accelererar ett föremål och sedan bromsar det igen. Då kommer totalt arbete vara noll. 'Arbetet' med att accelerera och bromsa kommer vara lika stort men det ena är negativt.
Detta kan vara lite kluringt eftersom när man frågar efter hur stort ett arbete är svarar man oftast (alltid) med ett positivt värde ...Men om antingen F eller s blir negativt, hur är de då i samma riktning?
Tack på förhand
Det är därför du måste definiera positiv riktning.
Om du går 2 m mot ett hus och sedan vänder 180 grader och går 2 m från huset kan du antingen göra det väldigt komplicerat och ha 2 positiva riktningar (åt helt olika håll) eller så säger du att 'mot huset' är positiv riktning. Då kommer du när du vänder fortfarande gå 'mot huset' fast -2 meter.
joculator skrev:852sol skrev:joculator skrev:Rita figur.
Sätt ut positiv riktning (Det spelar ingen roll om du sätter i färdriktningen eller motsatt håll. Andra riktningar ger ingen mening)För att W=F*s skall fungera måste F och s vara 'i samma riktning'. Det betyder, när man bromsar, att antingen F eller s kommer vara negativ och arbetet kommer formellt bli 'negativt'. Det är helt som det skall.
Tänk om du accelererar ett föremål och sedan bromsar det igen. Då kommer totalt arbete vara noll. 'Arbetet' med att accelerera och bromsa kommer vara lika stort men det ena är negativt.
Detta kan vara lite kluringt eftersom när man frågar efter hur stort ett arbete är svarar man oftast (alltid) med ett positivt värde ...Men om antingen F eller s blir negativt, hur är de då i samma riktning?
Tack på förhand
Det är därför du måste definiera positiv riktning.
Om du går 2 m mot ett hus och sedan vänder 180 grader och går 2 m från huset kan du antingen göra det väldigt komplicerat och ha 2 positiva riktningar (åt helt olika håll) eller så säger du att 'mot huset' är positiv riktning. Då kommer du när du vänder fortfarande gå 'mot huset' fast -2 meter.
Hur kan jag dock ha vänt mig och fortfarande gå mot huset? Måste jag inte gå från huset då?
Tack på förhand
En kraft accelererar ett objekt i den riktning som kraften verkar.
Men jag förstår inte frågan
"Hur kan jag dock ha vänt mig och fortfarande gå mot huset?".
Du kan ju gå baklänges mot huset. Då närmar du dig huset fast du vänt dig. Eller om du definierar positiv riktning mot huset. Då kan du gå mot huset negativ riktning några meter, då hamnar du längre ifrån huset. Mot huset eller från huset är definierade riktningar oberoende av vilken riktning du står vänd mot.
Aerius skrev:En kraft accelererar ett objekt i den riktning som kraften verkar.
Men jag förstår inte frågan
"Hur kan jag dock ha vänt mig och fortfarande gå mot huset?".
Du kan ju gå baklänges mot huset. Då närmar du dig huset fast du vänt dig. Eller om du definierar positiv riktning mot huset. Då kan du gå mot huset negativ riktning några meter, då hamnar du längre ifrån huset. Mot huset eller från huset är definierade riktningar oberoende av vilken riktning du står vänd mot.
Men om jag går mot huset och vänder mig 180 grader och sedan går baklänges mot huset då går jag fortfarande i samma riktning och då går jag fortfarande en positiv sträcka.
Tack på förhand
Jo, det är precis det joculator försöker säga - du går -2m mot huset, alltså bort från huset.