1 svar
321 visningar
Yosef 158 – Fd. Medlem
Postad: 10 mar 2018 15:50

Förklaring till kvantitativ resonemang

I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped? 

 

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de som inte har moped 4 fler än de som har. 

 

Hälften av pojkarna har moped.
1) Det är 12 killar och 12 tjejer och hälften av killarna har moped --> sex stycken har moped av killarna och tio har moped totalt --> alltså har fyra tjejer moped.
Det räcker.
2)F(ej)=P(ej)+2 --> hälften av pojkarna har moped -->
--> P(ej)=P(har) --> F(ej)=P(har)+2
F(ej)=4+F(har) --> F(har) = P(ej)-2

 

Detta ovan är kopierat från en annan sida. hur kommer man fram till

ekvationen  F(har) = P(ej)-2?  

De börjar med att konstatera att vi fått i 2) att två fler flickor än pojkar inte har moped. Det ger F(ej) = P(ej) + 2. Dessutom vet vi att hälften av pojkarna har moped. Det måste alltså vara hälften som inte har moped. Då måste P(ej) + 2 = P(har). 

Sedan vet vi också att F(ej) = F(har) + 4. Eftersom vi konstaterade att F(ej) = P(ej) + 2, måste F(har) + 4 = P(ej) + 2. Lite förenkling ger att F(ej) = P(ej) - 2.

Svara
Close