1 svar
240 visningar
Petsve behöver inte mer hjälp
Petsve 147
Postad: 10 aug 2023 08:10

Förklara vad fan de menar?

Jag har börjat läsa Matte 2, jag har redan kört fast på en frågeställning. Vad fan menar dem och vad exakt vill de att jag ska göra? Jag har dyskalkyli.

 

Reflektionsfrågor

När du studerar, hur använder du kurslitteraturen och innehållet i modulen? Har du hittat andra informationskällor, till exempel på internet, som du kompletterar med? I så fall vilka?
Faktorisering handlar om att dela upp tal eller uttryck i faktorer. Den görs lite olika beroende på vad som ska delas upp. Berätta med ord hur man faktoriserar tal (t.ex. 30), uttryck (t.ex. 4x+10) och de speciella uttryck som kan faktoriseras med kvadreringsreglerna (t.ex. x2+20x+100). Vilka knep har du för att hitta termerna i det sista fallet?
När du räknar något och ditt svar inte stämmer med facit, vad gör du då? Hur kan du använda ditt felsvar för en mer effektiv inlärning?
Är du nöjd med din insats hittills? Är det något du behöver arbeta mer med?


Kan du förklara för mig vad de frågar efter?

Judit 492
Postad: 10 aug 2023 10:28

Hej,

Jag antar att detta inte är vanliga uppgifter i matteboken. Detta är snarare frågor som ska hjälpa dig framåt i ditt arbete, det är inget lärarna skulle fråga på ett prov. Så här kanske man kan ställa frågorna istället, om det känns enklare:

  • När du lär dig matte, räknar du alla uppgifter eller bara vissa? Läser du genomgångarna i boken? Använder du något annat än läroboken (t ex internet) för att lära dig matte?
      • Frågorna ställs för att du själv ska förstå hur du lär dig bäst.
  • Förklara hur man faktoriserar ett tal (t ex 30), ett uttryck (t ex 4x+10) och med kvadreringsreglerna (t ex x2+20x+100). Du ska förklara detta med ord, som att du skulle beskriva det för en kompis. Du ska alltså inte bara faktorisera uttrycken, utan också förklara hur man gör.
      • Uppgiften finns för att du ska lära dig hur man faktoriserar och verkligen förstå metoderna. De vill att du tänker extra på hur man upptäcker att kvadreringsregelerna kan användas vid faktorisering, eftersom det är lätt att missa. De vill också att du säkert vet hur man faktoriserar med hjälp av kvadreringsreglerna.
  • Hur gör du när du får ett annat svar än facit? Går du direkt vidare, gör du om uppgiften från början, försöker du hitta felet eller ber du om hjälp?
      • De ställer frågan eftersom de vill att du ska lära dig mer när du gör fel. De vill att du tänker ut hur du bör göra när det blivit fel för att lära dig av dina misstag.
  • Är du nöjd med din insats? Med andra ord, har du jobbat så bra som du kan och lärt dig så mycket som möjligt? Behöver du arbeta mer med något område?
      • Frågorna går ut på att du ska inse att du kanske behöver arbeta mer med något. Om det är något du inte förstått är det dags att träna mer på det nu. Om du kunde ha gjort något bättre under detta arbetsområde för att lära dig mer kan du tänka på det inför nästa arbetsområde.
Svara
Close