Förklara en strategi så att jag enkelt förstår hur och varför man räknar som man gör.
Jag har panik! Jag läser till lärare och har en matematikkurs nu. Jag FÖRSTÅR inte strategin bakom lösningarna till dessa tal! Vilket område eller räknesätt kopplar jag samman detta inom matten med? Uppgifterna säger mig inget alls kring hur jag ska påbörja uppgiften, snälla - finns här någon vänlig själ som sitter på en bra beskrivning och förklaring till hur och varför man räknar ut dessa som man gör?
I dagens kopieringsmaskiner går att ställa in önskad förstoring. Så var det inte förr i tiden. Man behövde ha speciella maskiner för varje förstoring. En viss firma hade maskiner med numrering från 1 till 60. Maskin nummer 2 fördubblade, nummer 3 tredubblade, nummer 4 fyrdubblade o.s.v
En dag gick maskin nummer 15 sönder, vilket hände samtidigt som det kom beställning på kopior av den storleken. En av de anställda kom med strålande idé om hur man skulle kunna kopiera den önskade storleken med hjälp av några av de övriga maskinerna.
Vad föreslog den anställde?
Vilka maskiner kunde man kunna skrota utan att äventyra möjligheten att kopiera samtliga storlekar från 1 till 60?
___________________________________________________________
Kasper samlade kapsyler. Han försökte ofta lägga sina kapsyler i lika stora grupper. När han lade sina kapsyler i grupper om fem visade det sig att fyra kapsyler låg över. Sedan försökte han lägga dem i grupper om sju och då låg sex över. Hur många kapsyler kunde han ha? Hur stora grupper kunde han lägga för att inga kapsyler skulle bli över?
Tråden flyttas från matematik/kluringar till matematik/allmänna diskussioner, eftersom forumdelen "Kluringar" är avsedd för kluriga uppgifter där man själv kan svaret och vill bjuda sina medmänniskor på nöjet att få lösa dem /Smaragdalena, moderator
Och som tomast80 skrev, gör en tråd för varje fråga!
Varmt välkommen till Pluggakuten!
Blir nog lättare om du tar ett problem per tråd.
Gällande kopieringsmaskinerna behöver du först sätta upp en modell. Från början har du att maskin förstorar bilden med en faktor . Säg att du kopierar en gång vardera med med maskin först och sen med så blir den resulterande storleken ggr större än originalet. Är du med så långt?
Om du är det, kan du bestämma och så att ?
tomast80 skrev :Varmt välkommen till Pluggakuten!
Blir nog lättare om du tar ett problem per tråd.
Gällande kopieringsmaskinerna behöver du först sätta upp en modell. Från början har du att maskin förstorar bilden med en faktor . Säg att du kopierar en gång vardera med med maskin först och sen med så blir den resulterande storleken ggr större än originalet. Är du med så långt?
Tack så mycket för tipset, ska tänka på det framöver!
Jo, jag hänger med relativt bra - just dina "namn" på maskinerna förvirrade mig lite ett tag tror jag. Vad, inom matte, tillhör detta (om du förstår hur jag menar)? T.ex. faktorisering?
RebeccaSC skrev :tomast80 skrev :Varmt välkommen till Pluggakuten!
Blir nog lättare om du tar ett problem per tråd.
Gällande kopieringsmaskinerna behöver du först sätta upp en modell. Från början har du att maskin förstorar bilden med en faktor . Säg att du kopierar en gång vardera med med maskin först och sen med så blir den resulterande storleken ggr större än originalet. Är du med så långt?
Tack så mycket för tipset, ska tänka på det framöver!
Jo, jag hänger med relativt bra - just dina "namn" på maskinerna förvirrade mig lite ett tag tror jag. Vad, inom matte, tillhör detta (om du förstår hur jag menar)? T.ex. faktorisering?
Snarare att du betecknar alla möjliga fall för att få ut ett visst utfall. Det ska vara valbart att stoppa in olika värden på de olika variablerna så att de kan gälla för många olika exempel. Om det är så du menar. Det är väl algebra då.
Om det tillhör någonting inom matematiken så är det en applicering av aritmetikens fundamentalsats.