Förhållande
Hej, skulle någon kunna förklara lite enklare vad förhållande är eller förklara vad texten menar:
förhållande visar förhållandet mellan två nummer
alltså i texten står 8:5 alltså om längden är 8dm ska bredden vara 5dm ...
om du delar 8 med 5 får du svaret 1,6 alltså första tal är 1,6 ggr mer än andra eller med ett annat ord andra tal är 1,6 mindre än första tal.... alltså förhållandet mellan 8:5 är 1,6
sen i texten säger de 8:5 kan skriva som 16:10 det betyder de har förlängt förhållande med 2 ( du vet kanske förlängning av bråk alltså om man multiplicerar nämnare så måste man multiplicera täljare med samma tal ... det fungerar också på samma sätt om du multiplicerar 8 med 2 måste du göra 5*2 också)
även om man förlänger eller förkortar förhållande , det förhållandet mellan 2 nummer är samma alltså
8/5 =1,6
och
16/10= 1,6
förstår du nåt bättre eller?
paruthy18 skrev :förhållande visar förhållandet mellan två nummer
alltså i texten står 8:5 alltså om längden är 8dm ska bredden vara 5dm ...om du delar 8 med 5 får du svaret 1,6 alltså första tal är 1,6 ggr mer än andra eller med ett annat ord andra tal är 1,6 mindre än första tal.... alltså förhållandet mellan 8:5 är 1,6
sen i texten säger de 8:5 kan skriva som 16:10 det betyder de har förlängt förhållande med 2 ( du vet kanske förlängning av bråk alltså om man multiplicerar nämnare så måste man multiplicera täljare med samma tal ... det fungerar också på samma sätt om du multiplicerar 8 med 2 måste du göra 5*2 också)
även om man förlänger eller förkortar förhållande , det förhållandet mellan 2 nummer är samma alltså
8/5 =1,6
och
16/10= 1,6
förstår du nåt bättre eller?
Ja, tack ska du ha. Men hur vet jag hur beräknar jag förhållanden?
rrt04 skrev :paruthy18 skrev :förhållande visar förhållandet mellan två nummer
alltså i texten står 8:5 alltså om längden är 8dm ska bredden vara 5dm ...om du delar 8 med 5 får du svaret 1,6 alltså första tal är 1,6 ggr mer än andra eller med ett annat ord andra tal är 1,6 mindre än första tal.... alltså förhållandet mellan 8:5 är 1,6
sen i texten säger de 8:5 kan skriva som 16:10 det betyder de har förlängt förhållande med 2 ( du vet kanske förlängning av bråk alltså om man multiplicerar nämnare så måste man multiplicera täljare med samma tal ... det fungerar också på samma sätt om du multiplicerar 8 med 2 måste du göra 5*2 också)
även om man förlänger eller förkortar förhållande , det förhållandet mellan 2 nummer är samma alltså
8/5 =1,6
och
16/10= 1,6
förstår du nåt bättre eller?
Ja, tack ska du ha. Men hur vet jag hur beräknar jag förhållanden?
förstår inte din fråga ?
paruthy18 skrev :rrt04 skrev :paruthy18 skrev :förhållande visar förhållandet mellan två nummer
alltså i texten står 8:5 alltså om längden är 8dm ska bredden vara 5dm ...om du delar 8 med 5 får du svaret 1,6 alltså första tal är 1,6 ggr mer än andra eller med ett annat ord andra tal är 1,6 mindre än första tal.... alltså förhållandet mellan 8:5 är 1,6
sen i texten säger de 8:5 kan skriva som 16:10 det betyder de har förlängt förhållande med 2 ( du vet kanske förlängning av bråk alltså om man multiplicerar nämnare så måste man multiplicera täljare med samma tal ... det fungerar också på samma sätt om du multiplicerar 8 med 2 måste du göra 5*2 också)
även om man förlänger eller förkortar förhållande , det förhållandet mellan 2 nummer är samma alltså
8/5 =1,6
och
16/10= 1,6
förstår du nåt bättre eller?
Ja, tack ska du ha. Men hur vet jag hur beräknar jag förhållanden?
förstår inte din fråga ?
Det var ingenting, jag har förstått hur man bestämmer förhållanden till olika figurer.
okej men du kan fråga om du inte förstår :D
paruthy18 skrev :okej men du kan fråga om du inte förstår :D
Aa, men jag kolla på en video :)