3 svar
590 visningar
Mrswaizguy 10 – Fd. Medlem
Postad: 13 okt 2018 18:02

Företagsekonomi

Hej!

 

Jag har lite problem med hur jag ska lösa en uppgift, den ser ut så här:

 

Nisse Ahnfeldt var laboratoriechef på ett läkemedelsföretag innan han startade sitt företag NALAB. Det tillverkar och säljer framför allt ett blodtest preparat, Bialon. Nisse tror att omsättningen skulle kunna ökas rejält, bara Bialon blev mer känt på marknaden. Han har fått ett kostnadsförslag på 385 000 kr från reklambyrån MeraMera för en slagkraftig kampanjbroschyr som skulle gå ut till läkare, sjukhus och laboratorier. NALABs senaste budget ser ut så här:

Intäkter

Varuförsäljning                              8 930 000

 

Kostnader

Varu- och materialinköp             4 780 000

Personalkostnader                       2 330 000

Lokalkostnader                                 630 000

Värdeminskning                                220 000

Övriga fasta kostnader                    450 000

Summa kostnader                        8 410 000

Vinst                                                     520 000

 

a, Vilken är den minsta merförsäljningen som kampanjen måste ge för att löna sig?

b, Hur stor procentuell omsättningsökning innebär detta?

 

Jag tycker att det saknas information i frågan för att kunna gå vidare och har därför fastnat. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig i hur jag ska tänka för att lösa frågorna?

Affe Jkpg 6630
Postad: 13 okt 2018 23:28

Man måste ju öka försäljningen så att den åtminstone betalar ytterligare 385 000kr.

Vilka kostnader/intäkter är fasta och vilka är rörliga?

Mrswaizguy 10 – Fd. Medlem
Postad: 14 okt 2018 21:15

Det är bara varu- och materialinköp som är rörliga. Alla andra kostnader är fasta.

Men hur ser ekvationen ut för att jag ska räkna ut att det ska täcka den extra kostnaden? Ju mer de säljer för desto mer ökar ju också den rörliga kostnaden.

Affe Jkpg 6630
Postad: 14 okt 2018 22:53

I: Rörliga intäkter minus rörliga kostnader, per styck
V0: Försäljningsvolym utan reklam
VR: Försäljningsvolym med reklam
I=8.93-4.78V01: I*V0=4.1502: I*VR=4.150+0.3852:1:VRV0=4.5354.150

Svara
Close