Företagsekonomi
Hej!
Jag har lite problem med hur jag ska lösa en uppgift, den ser ut så här:
Nisse Ahnfeldt var laboratoriechef på ett läkemedelsföretag innan han startade sitt företag NALAB. Det tillverkar och säljer framför allt ett blodtest preparat, Bialon. Nisse tror att omsättningen skulle kunna ökas rejält, bara Bialon blev mer känt på marknaden. Han har fått ett kostnadsförslag på 385 000 kr från reklambyrån MeraMera för en slagkraftig kampanjbroschyr som skulle gå ut till läkare, sjukhus och laboratorier. NALABs senaste budget ser ut så här:
Intäkter
Varuförsäljning 8 930 000
Kostnader
Varu- och materialinköp 4 780 000
Personalkostnader 2 330 000
Lokalkostnader 630 000
Värdeminskning 220 000
Övriga fasta kostnader 450 000
Summa kostnader 8 410 000
Vinst 520 000
a, Vilken är den minsta merförsäljningen som kampanjen måste ge för att löna sig?
b, Hur stor procentuell omsättningsökning innebär detta?
Jag tycker att det saknas information i frågan för att kunna gå vidare och har därför fastnat. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig i hur jag ska tänka för att lösa frågorna?
Man måste ju öka försäljningen så att den åtminstone betalar ytterligare 385 000kr.
Vilka kostnader/intäkter är fasta och vilka är rörliga?
Det är bara varu- och materialinköp som är rörliga. Alla andra kostnader är fasta.
Men hur ser ekvationen ut för att jag ska räkna ut att det ska täcka den extra kostnaden? Ju mer de säljer för desto mer ökar ju också den rörliga kostnaden.
: Rörliga intäkter minus rörliga kostnader, per styck
: Försäljningsvolym utan reklam
: Försäljningsvolym med reklam