Företagsekonomi 1 -Projekt
Sitter helt fast med projektet man ska göra i företagsekonomi 1.
Är det någon som har gjort detta redan som man kan få ta del av för att få lite större helhetsbild över hur jag kan arbeta med det projekt jag ska välja?
Jag är utbildad ekonom, läste dock inte det på gymnasiet. Du kan väl ge lite mer info om projektet så kanske jag kan ge förslag?
EllieMj skrev:Sitter helt fast med projektet man ska göra i företagsekonomi 1.
Är det någon som har gjort detta redan som man kan få ta del av för att få lite större helhetsbild över hur jag kan arbeta med det projekt jag ska välja?
Du får nog ge oss lite mer detaljer om detta.
Går projektet ut på att ni ska genomföra en marknadsundersökning? Ska ni skapa ett fiktivt bolag där ni lägger ihop arbetet i en färdig affärsplan med olika analyser som SWOT eller PEST samt kalkyler där ni visar upp saker som nollpunktsvolym? Handlar det istället om att ni ska diskutera organisationsteori och olika företagsformer och presentera fördelar och nackdelar med dessa?
mekatronik skrev:Jag är utbildad ekonom, läste dock inte det på gymnasiet. Du kan väl ge lite mer info om projektet så kanske jag kan ge förslag?
Uppgiften lyder som följande:
Syftet med projektet är att du ska lära dig något nytt om ämnet Företagsekonomi. Ditt projekt ska vara relevant för kursen och du väljer själv vad du ska skriva om. Det betyder att projektet kan handla om ett av följande sju block: företag i samhället, från affärsidé till företag, kalkyl, budget, bokföring, bokslut eller marknadsföring.
Exempelvis: att jämföra två företags hållbarhetsarbete (se block 1), jämföra två företags marknadsföring utifrån 5P-modellen (se block 7) eller att jämföra två konkurrerande företags årsredovisning (se block 6). Du ska skriva om ett publikt ämne där det finnas publik information i kursboken, på internet eller på biblioteket. Du ska inte skriva om ett eget företag.
MisterAxl skrev:EllieMj skrev:Sitter helt fast med projektet man ska göra i företagsekonomi 1.
Är det någon som har gjort detta redan som man kan få ta del av för att få lite större helhetsbild över hur jag kan arbeta med det projekt jag ska välja?Du får nog ge oss lite mer detaljer om detta.
Går projektet ut på att ni ska genomföra en marknadsundersökning? Ska ni skapa ett fiktivt bolag där ni lägger ihop arbetet i en färdig affärsplan med olika analyser som SWOT eller PEST samt kalkyler där ni visar upp saker som nollpunktsvolym? Handlar det istället om att ni ska diskutera organisationsteori och olika företagsformer och presentera fördelar och nackdelar med dessa?
Uppgiften lyder som följande:
Syftet med projektet är att du ska lära dig något nytt om ämnet Företagsekonomi. Ditt projekt ska vara relevant för kursen och du väljer själv vad du ska skriva om. Det betyder att projektet kan handla om ett av följande sju block: företag i samhället, från affärsidé till företag, kalkyl, budget, bokföring, bokslut eller marknadsföring.
Exempelvis: att jämföra två företags hållbarhetsarbete (se block 1), jämföra två företags marknadsföring utifrån 5P-modellen (se block 7) eller att jämföra två konkurrerande företags årsredovisning (se block 6). Du ska skriva om ett publikt ämne där det finnas publik information i kursboken, på internet eller på biblioteket. Du ska inte skriva om ett eget företag.
Du ska alltså välja ett av sju block och skriva om ett publikt ämne där det finns publik information i kursboken, på internet eller på biblioteket och inte skriva om ett eget, påhittat företag.
Okej! Då kan du ju börja med att fundera vilken del som intresserar dig mest i sådana fall.
Företag i samhället kan man ju säga handlar om företagens roll i samhället, hur dessa affärsverksamheter kan göra samhällsnytta och lyfta ett samhälle från ingenting till en metropol. Ett exempel här vore ju Ullared med varuhuset Gekås som bokstavligt talat satte Ullared på världskartan. En ort med inte ens 1000 invånare.
Från affärsidé till företag kan ju i sådana fall handla om IKEA och hur Ingvar Kamprad började utveckla det gigantiska företaget genom att se ett problem (möbler var dyra och inte lätta att transportera), hitta en lösning på det problemet (vidareutvecklade idén om platta förpackningar där kunderna själva fick montera ihop sina möbler), och bygga sitt företag kring denna idé som sedermera skulle ta världen med storm.
Kalkyler är ju något som alla gör och använder sig av så fort det kommer till beslut som kräver ett mindre eller ett större kapital. Företag gör kalkyler över vad tillverkningen av en produkt kostar, vilken marginal som ska tas ut på en produkt, vilket timpris som ska offereras, om en investering är lönsam, kostnaden för ett projekt och så vidare. Kalkyler görs både före och efter ett beslut. Nollpunktsvolym är en sådan kalkyl, där man jämför rörliga kostnader med hur mycket en kund i genomsnitt spenderar i din kvartersbutik för att då kunna se hur många kunder som måste besöka din butik för att verksamheten ska gå jämnt ut.
Budget täcker ämnet om ett företags resultatbudget och likviditetsbudget till exempel och vad skillnaden mellan dessa två är. Vad är intäkter respektive kostnader? Inbetalningar och utbetalningar? Vilket faller under vad? Här finns det beteckningar som försiktig och optimistisk budget också. Om du då ska jämföra två olika företag och hur deras budgetar ser ut så är det viktigt att veta vilka punkter som man ska jämföra med, alltså det som är relevant i sammanhanget.
Bokföring handlar mycket om rena siffror och hur företag för in alla sina transaktioner i olika konton. Nu pratar vi om verifikationer, grund- och huvudbok och resultat- och balansrapporter. Vad är debet och kredit för något? Varför måste alla verifikationer balansera? Det kan vara lite överväldigande att ge sig in på till en början, men alla företag oavsett företagsform och verksamhetens omfattning måste upprätta en bokföring.
Bokslut är tätt sammansvetsat med bokföring där man, når räkenskapsåret avslutas för ett företag, ska sammanfatta alla konton och alla siffror i ett årsbokslut eller en årsredovisning beroende på vad det är för slags företag vi talar om. Är företaget litet så kan man sköta det själv eller anlita en redovisningskonsult som då tar hand om företagets redovisning åt dig, men stora aktiebolag måste enligt lag anlita något som kallas för auktoriserad revisor. Varför då? Vad är skillnaden på en auktoriserad revisor och en godkänd revisor?
Marknadsföring tror jag inte behöver så mycket förklarat, det är ju kort och gott hur ett företag marknadsför sig utåt till allmänheten för att på så vis locka kunder till sin verksamhet. IKEA och Gekås har jag nämnt i förbifarten. Men tittar vi på internationella exempel så kan vi ju nämna företaget Nike och en av världens mest framgångsrika marknadsföringskampanjer i form utav "Just Do It".
Din uppgift ger dig också konkreta exempel på vad det är du kan skriva om, men med detta så kanske du har fått lite inspiration om vad det är för något som du vill välja.
MisterAxl skrev:Du ska alltså välja ett av sju block och skriva om ett publikt ämne där det finns publik information i kursboken, på internet eller på biblioteket och inte skriva om ett eget, påhittat företag.
Okej! Då kan du ju börja med att fundera vilken del som intresserar dig mest i sådana fall.
Företag i samhället kan man ju säga handlar om företagens roll i samhället, hur dessa affärsverksamheter kan göra samhällsnytta och lyfta ett samhälle från ingenting till en metropol. Ett exempel här vore ju Ullared med varuhuset Gekås som bokstavligt talat satte Ullared på världskartan. En ort med inte ens 1000 invånare.
Från affärsidé till företag kan ju i sådana fall handla om IKEA och hur Ingvar Kamprad började utveckla det gigantiska företaget genom att se ett problem (möbler var dyra och inte lätta att transportera), hitta en lösning på det problemet (vidareutvecklade idén om platta förpackningar där kunderna själva fick montera ihop sina möbler), och bygga sitt företag kring denna idé som sedermera skulle ta världen med storm.
Kalkyler är ju något som alla gör och använder sig av så fort det kommer till beslut som kräver ett mindre eller ett större kapital. Företag gör kalkyler över vad tillverkningen av en produkt kostar, vilken marginal som ska tas ut på en produkt, vilket timpris som ska offereras, om en investering är lönsam, kostnaden för ett projekt och så vidare. Kalkyler görs både före och efter ett beslut. Nollpunktsvolym är en sådan kalkyl, där man jämför rörliga kostnader med hur mycket en kund i genomsnitt spenderar i din kvartersbutik för att då kunna se hur många kunder som måste besöka din butik för att verksamheten ska gå jämnt ut.
Budget täcker ämnet om ett företags resultatbudget och likviditetsbudget till exempel och vad skillnaden mellan dessa två är. Vad är intäkter respektive kostnader? Inbetalningar och utbetalningar? Vilket faller under vad? Här finns det beteckningar som försiktig och optimistisk budget också. Om du då ska jämföra två olika företag och hur deras budgetar ser ut så är det viktigt att veta vilka punkter som man ska jämföra med, alltså det som är relevant i sammanhanget.
Bokföring handlar mycket om rena siffror och hur företag för in alla sina transaktioner i olika konton. Nu pratar vi om verifikationer, grund- och huvudbok och resultat- och balansrapporter. Vad är debet och kredit för något? Varför måste alla verifikationer balansera? Det kan vara lite överväldigande att ge sig in på till en början, men alla företag oavsett företagsform och verksamhetens omfattning måste upprätta en bokföring.
Bokslut är tätt sammansvetsat med bokföring där man, når räkenskapsåret avslutas för ett företag, ska sammanfatta alla konton och alla siffror i ett årsbokslut eller en årsredovisning beroende på vad det är för slags företag vi talar om. Är företaget litet så kan man sköta det själv eller anlita en redovisningskonsult som då tar hand om företagets redovisning åt dig, men stora aktiebolag måste enligt lag anlita något som kallas för auktoriserad revisor. Varför då? Vad är skillnaden på en auktoriserad revisor och en godkänd revisor?
Marknadsföring tror jag inte behöver så mycket förklarat, det är ju kort och gott hur ett företag marknadsför sig utåt till allmänheten för att på så vis locka kunder till sin verksamhet. IKEA och Gekås har jag nämnt i förbifarten. Men tittar vi på internationella exempel så kan vi ju nämna företaget Nike och en av världens mest framgångsrika marknadsföringskampanjer i form utav "Just Do It".
Din uppgift ger dig också konkreta exempel på vad det är du kan skriva om, men med detta så kanske du har fått lite inspiration om vad det är för något som du vill välja.
Tack för svar.
Ja, jag vet att uppgiften ger konkreta exempel på vad jag kan skriva om - men jag har en tendens att låsa mig när det gäller uppgifter likt denna. Men tack för din input och exempel, det är en hjälp på vägen.
EllieMj skrev:Tack för svar.
Ja, jag vet att uppgiften ger konkreta exempel på vad jag kan skriva om - men jag har en tendens att låsa mig när det gäller uppgifter likt denna. Men tack för din input och exempel, det är en hjälp på vägen.
Japp, den där tendensen att låsa sig när man sitter framför ett ordbehandlingsprogram och undrar hur man ska börja tackla uppgiften är väldigt välbekant!
Om du undrar lite hur hela projektet skulle kunna se ut när du börjar skriva i ett program som Word så kan du alltid ta lite inspiration om hur man brukar skriva en uppsats. Nu menar jag inte att vi ska bearbeta något som skulle passa på ett universitet, men det jag brukar göra när det kommer till sådana här arbeten är att titta på exempel när andra har lagt upp sina stora uppsatser och därmed få en bild av hur ett projektarbete/uppsats skulle kunna se ut.
När jag skrev en affärsplan i just kursen Företagsekonomi 1 så använde jag mig av den metoden och fick då till sist en innehållsförteckning som såg ut så här:
Det här var då alltså ett helt påhittat företag där uppgiften var att jag skulle skapa en färdig affärsplan vilket då skulle kunna presenteras till möjliga investerare. Den skulle förmodligen inte se så bra ut som ett arbete på ett universitet eller ens högskola, men den var tillräcklig för kursen. Du skulle kunna bygga upp arbetet på ett liknande sätt och ändra rubriker och underrubriker till något mer passande för ändamålet i det här fallet, baserat på vad det är du vill arbeta med om det så rör sig om marknadsföring eller bokföring eller ett företags roll i samhället och så vidare.
Att mitt arbete blev hela 33 sidor långt kan jag också direkt säga var för att jag använda mig av många olika illustrationer och ett stort typsnitt som inte var det klassiska Times New Roman 12. Det ställdes nämligen inga krav på hur dokumentet skulle se ut så jag valde att göra det väldigt lättläst och bryta texterna med bilder på diagram och kalkyler men också illustrationer hämtade direkt genom Office-paketet på människor eller andra vardagsobjekt som till exempel böcker.