Företags ekonomi 2
Hej, kan någon hjälpa mig med balans- och resultatrapport. Frågan är
Saldona från bokföringen hos företaget Dottne AB har felaktigt hamnat huller om buller. Dessutom har beloppet för årets resultat fallit bort.
a. Sortera posterna (saldona) så att du får fram en resultatrapport som visar intäkter, kostnader och resultat. Tänk på att du behöver räkna ut resultatet för att resultatrapporten ska bli fullständig. Är du osäker på vad som ska vara med i resultatrapporten, använd dig av s.127 i boken.
b. Fortsätt med att göra en balansrapport av resten av posterna som visar tillgångar och eget kapital och skulder. OBS! Tänk på att du skall använda resultatet du får fram i uppgift 1 för att föra in i balansrapporten. På s.175 i boken kan du se en balansrapport om du är osäker på vad som ska vara med i den.
Poster
Avskrivningar 400 000 Räntekostnader 200 000
Banklån 5 100 000 Skatteskulder 300 000
Eget kapital 3 800 000 Försäljning 34 500 000
Kassa 400 000 Inventarier 10 800 000
Bankkonto 100 000 Lokalkostnader 2 800 000
Kontorsmaterial 600 000 Löner 10 500 000
Kundfordringar 1 400 000 Material 14 300 000
Leverantörsskulder 2 200 000 Reklam 500 000
Sociala avgifter (en typ av lönekostnad) 3 900 000
Svar på A) resultatrapport
intäkter
försäljning 34 500 000
kostnader
reklam 500 000
material 14 300 000
Löner 10 500 000
Lokalkostnader 2 800 000
leverantörsskulder 2 200 000
Banklån 5 100 000
kontorsmaterial 600 000
avskrivning 400 000
räntekostnader 200 000
skatteskulder 300 000
Kundfordringar 1 400 000
inventarier 10 800 000
resultat: 49 100 000 - 34 500 000 = 14 600 000 ( vinst)
Svar på fråga B) Balansräkning
tillgångar
Kassa 400 000
Bankkonto 100 000
Kundfordringar 1 400 000
inventarier 10 800 000
summan 12 700 000
eget kapital och skulder
Räntekostnader 200 000
Banklån 5 100 000
Skatteskulder 300 000
Leverantörsskulder 2 200 000
Banklån 5 100 000
summan 12 900 000
Jag vet inte vad har jag gjort för fel i balansräkning, eftersom tillgångar måste balansera med skulder, det vill säga att man måste får fram samma summan: Som ni ser jag fick två olika svar. Jag hoppas att någon kunna hjälpa mig pga jag ska ha prov imorgon och det är viktigt att kunna räkna ut en balansrapport.
Gå igenom din resultatrapport en gång till.
Intäkterna stämmer med texten.
Kostnaderna måste du se över.
Gå igenom post för post och ta bort alla som inte är kostnader
Beräkna sedan resultatet som skillnaden mellan intäkter och kostnader
(och inte tvärtom som du råkat göra ovan)
Gå sedan igenom balansrapporten post för post och kolla att alla av rätt typ.
Kolla slutligen att du fått med alla 17(?) uppgifterna i texten
(och inte tagit med någon mer än en gång).
Visa sedan dina nya rapporter!
Jag tror att nu fick jag rätt :)
intäkter
försäljning 34 500 000
kostnader
reklam 500 000
material 14 300 000
Löner 10 500 000
Lokalkostnader 2 800 000
kontorsmaterial 600 000
avskrivning 400 000
räntekostnader 200 000
Sociala avgifter (en typ av lönekostnad) 3 900 000
resultat: 13 00 000
tillgångar
Kassa 400 000
Bankkonto 100 000
Kundfordringar 1 400 000
inventarier 10 800 000
summan 12 700 000
eget kapital och skulder
Resultat 13 00 000
eget kapital 38 00 000
Banklån 5 100 000
Skatteskulder 300 000
Leverantörsskulder 2 200 000
summan 27 00 000
Bra! Nu är alla poster på rätt ställen.
Men resultatet stämmer inte.
Vad betyder 13 00 000 ? Skrivfel?
Samma sak i balansrapporten på ett par ställen.
Och den ska ju balansera? Felskrivet på slutet?
Tips: Uttryck beloppen i tusental kr (kkr), dvs stryk de tre sista nollorna.
Då blir allt mycket lättare – både att skriva, läsa och kontrollera.
Kolla också i boken om man vill ha posterna i någon bestämd ordning,
Kanske inte behövs just här, om man man bara är ute efter att få ihop rapporterna.
Men normalt ställer man upp dem som i en RR resp BR
Arktos skrev:Bra! Nu är alla poster på rätt ställen.
Men resultatet stämmer inte.
Vad betyder 13 00 000 ? Skrivfel?Samma sak i balansrapporten på ett par ställen.
Och den ska ju balansera? Felskrivet på slutet?Tips: Uttryck beloppen i tusental kr (kkr), dvs stryk de tre sista nollorna.
Då blir allt mycket mer lättläst och lättkontrollerat.Kolla också i boken om man vill ha posterna i någon bestämd ordning,
Kanske inte behövs just här, om man man bara är ute efter att få ihop rapporterna.
Men normalt ställer man upp dem som i en RR resp BR
Jag summerade alla kostnader -intäkter= 13 000 00
Jag summerade alla intäkter = 33 200 000
34 500 000 - 33 200 000 = 13 000 00
i balans rapport blir ju 127 00 000, båda tillgångar och skulder.
undrar om kan du förklara vart har jag gjort fel?
Ställ upp siffrorna igen, ska du se att det blir rätt.
Och se upp med mellanslagen i beloppen (om du nu måste ha med alla nollorna)
Intäkter 34 500 kkr Har du förväxlat intäkter o kostnader?
Kostnader 33 200 kkr
Resultat 1 300 kkr (intäkter - kostnader)
Balansomslutningen är 12 700 kkr
Arktos skrev:Ställ upp siffrorna igen, ska du se att det blir rätt.
Och se upp med mellanslagen i beloppen (om du nu måste ha med alla nollorna)Intäkter 34 500 kkr Har du förväxlat intäkter o kostnader?
Kostnader 33 200 kkr
Resultat 1 300 kkr (intäkter - kostnader)Balansomslutningen är 12 700 kkr
Oki, men tack så hemskt mycket för hjälpen 🙏🏻