Företagets ekonomi
Hur sköts ekonomin i ett företag?
T.ex. bokföring som ger en nödvändig ekonomisk information om företaget. Den hjälper att fatta ekonomiska beslut för att styra företagets utveckling i rätt riktning vid rätt tillfälle. Med hjälp av bokföring kan man ta fram aktuella rapporter varje månad som ger svar på frågor som hur månadens resultat blev, hur resultatet blev i jämförelse med föregående månad eller år, vad detta innebär på kort sikt och hur verksamheten påverkas på längre sikt och hur mycket pengar du kan ta ut ur företaget.
Vad har man för uppgifter på ekonomiavdelningen förutom att sköta bokföring och löner.
Vad en ekonomiavdelning har för uppgifter beror nog bland annat på storleken på organisationen. Nu gäller det ett företag men ett företag kan ju vara allt från ett litet privat bolag till ett multinationellt bolag. Många offentliga organisationer beskriver, på sina webbplatser, vad deras ekonomiavdelningar har för uppgifter.
Jag skulle åtminstone lägga till prognoser samt in- och utbetalningar (fakturering, rekvirering, handkassa samt kontanta och digitala betalningar). Löneadministration och löneutbetalningar brukar dessutom ofta hanteras av en egen löneavdelning, under personalavdelningen.