11 svar
72 visningar
ghada.alamer 656
Postad: 14 aug 14:12

Förenkling

Förnekla 24ab2-24a36a2-6b2

Jag började förenkla täljaren och sedan nämnaren och fick 24a(b2-a2)6(a2-b2)

Jag fick svaret 4a men i facit står det -4a och jag fattar inte hur de fick minus ifrån. 

OILOL 577
Postad: 14 aug 14:16

Hur får du ut 4a av det du skrev?

ghada.alamer 656
Postad: 14 aug 14:18
OILOL skrev:

Hur får du ut 4a av det du skrev?

Först går täljaren (b^2-a^2) och nämnaren (a^2-b^2) och får kvar 24a/6 och det blir 4a

OILOL 577
Postad: 14 aug 14:18

Är verkligen (b2-a2)=(a2-b2)?

ghada.alamer 656
Postad: 14 aug 14:19
OILOL skrev:

Är verkligen (b2-a2)=(a2-b2)?

men de går väl bort för det finns både i täljaren och nämnaren och det är väl 0 

OILOL 577
Postad: 14 aug 14:26

För att göra det så måste det vara samma sak. Och då blir det 1, inte 0.

Men om vi sätter in siffror, a=2 b=3, så kommer du nog förstå vad jag menar

då blir b2-a2 -> 32-22 = 9-4 = 5

och a2-b2 -> 22-32= 4-9 = -5

Så skulle du dela 5/-5 så får du -1.

Men egentligen ska du göra en annan sak i ditt första steg.

När du förenklar så kan du bryta ut minus i någon av täljaren eller nämnaren för att få paranteserna likadana.
Så om du skriver om det till detta -24a(-b2+a2)6(a2-b2). Och då kan du skriva om täljarens parantes till (a2-b2)

Och då eftersom paranteserna är likadana så kan du stryka dem.

ghada.alamer 656
Postad: 14 aug 14:30
OILOL skrev:

För att göra det så måste det vara samma sak. Och då blir det 1, inte 0.

Men om vi sätter in siffror, a=2 b=3, så kommer du nog förstå vad jag menar

då blir b2-a2 -> 32-22 = 9-4 = 5

och a2-b2 -> 22-32= 4-9 = -5

Så skulle du dela 5/-5 så får du -1.

Men egentligen ska du göra en annan sak i ditt första steg.

När du förenklar så kan du bryta ut minus i någon av täljaren eller nämnaren för att få paranteserna likadana.
Så om du skriver om det till detta -24a(-b2+a2)6(a2-b2). Och då kan du skriva om täljarens parantes till (a2-b2)

Och då eftersom paranteserna är likadana så kan du stryka dem.

vad menar du med att bryta ut minuset i någon av täljaren eller nämnaren jag fattade inte vad du gjorde. jag förstod inte vad du gjorde. 

OILOL 577
Postad: 14 aug 14:36

Ok jag ska försöka förklara bättre.

Du har 24ab2-24a36a2-6b2

Du gör helt korrekt genom att bryta ut det du gör.

24a(b2-a2)6(a2-b2). Men paranteserna är inte likadana. Så du kan inte stryka dem än

Men om du bryter ut -1 från den övre parantesen så kommer det i parantesen att byta tecken.

För att -1 * b2 = -b2 och -1 * -a2 = + a2

Så då blir täljaren 24a * -1 (-b2+a2) eller på ett enklare sätt -24a(a2-b2). Och då är paranteserna likadana som gör att vi kan stryka dem. Kvar blir det då -24a6.

Förstår du bättre nu?

ghada.alamer 656
Postad: 14 aug 14:49
OILOL skrev:

Ok jag ska försöka förklara bättre.

Du har 24ab2-24a36a2-6b2

Du gör helt korrekt genom att bryta ut det du gör.

24a(b2-a2)6(a2-b2). Men paranteserna är inte likadana. Så du kan inte stryka dem än

Men om du bryter ut -1 från den övre parantesen så kommer det i parantesen att byta tecken.

För att -1 * b2 = -b2 och -1 * -a2 = + a2

Så då blir täljaren 24a * -1 (-b2+a2) eller på ett enklare sätt -24a(a2-b2). Och då är paranteserna likadana som gör att vi kan stryka dem. Kvar blir det då -24a6.

Förstår du bättre nu?

Men vart får du -1 ifrån?

OILOL 577
Postad: 14 aug 14:54
ghada.alamer skrev:
OILOL skrev:

Ok jag ska försöka förklara bättre.

Du har 24ab2-24a36a2-6b2

Du gör helt korrekt genom att bryta ut det du gör.

24a(b2-a2)6(a2-b2). Men paranteserna är inte likadana. Så du kan inte stryka dem än

Men om du bryter ut -1 från den övre parantesen så kommer det i parantesen att byta tecken.

För att -1 * b2 = -b2 och -1 * -a2 = + a2

Så då blir täljaren 24a * -1 (-b2+a2) eller på ett enklare sätt -24a(a2-b2). Och då är paranteserna likadana som gör att vi kan stryka dem. Kvar blir det då -24a6.

Förstår du bättre nu?

Men vart får du -1 ifrån?

Jag bryter ut -1 från parantesen. På samma sätt som jag bröt ut 24a. Man kan alltid bryta ut 1 eller -1 från en parantes. Men vid -1 måste man byta tecknerna i parantesen så att man inte ändrar uttrycket.

OILOL 577
Postad: 14 aug 14:58

https://www.youtube.com/watch?v=5Av5oenXyJc&t=227s

I denna videon vid 3:47 är en till förklaring på det jag försöker förklara. Kanske lite enklare att förstå.

ghada.alamer 656
Postad: 14 aug 15:32
OILOL skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=5Av5oenXyJc&t=227s

I denna videon vid 3:47 är en till förklaring på det jag försöker förklara. Kanske lite enklare att förstå.

jag tror jag förstod lite kommer kolla på vedion många gånger, tack för hjälpen. 

Allt det här är nytt för mig därför har jag lite svårt:)

Svara
Close