Förenkla uttrycken så långt som möjligt
Hej, har ett tal som ser ut såhär som jag behöver hjälp med!
jag är osäker på om jag ska räkna det som ett polynom eller hur jag ska göra!
(4a+6)(4a-6)+a2 -(4a-6)
Ja du kan göra som du började, multiplicera ihop paranteserna (eller använd konjugatregeln).
Börja med det så får vi se vad du får.
Såhär ser det ut nu. Hur gör jag sen?
Har fått fram att svaret blir a2-30 nu, men vet inte om de stämmer
Nej, det stämmer inte. Vad är exempelvis (4a)2?
.
Men du sparar jobb på att använda konjugatregeln istället.
Med konjugatregeln (som du nämner) får du:
Är du med så långt?
Så långt är jag med! Hur gör jag med talen efter de två första paranteserna?
Sortera så att du får alla kvadrater för sig, alla a-termer för sig och konstanterna för sig, med andra ord förenkla.
Såhär?
Nej. Hur många a2 har du, till att börja med?
4a^2 + a^2= 5a^2 =25a -4a = 21a ?
(4a)2 är inte samma sak som 4a2. Vad är 42?
16a-4a=12a? Hur gör jag då med a^2 som blir kvar?
16a-4a=12a? Hur gör jag då med a^2 som blir kvar?
Varifrån får du de siffrorna? Du hade ju 16a2-36+a2-4a+6.
Jag räknade ihop alla a! 16^2+ a^2 -4a= 13a^2
Varför har du de siffrorna? Börja med att titta på alla termer som innehåller a2. Det finns en som är 16a2 och en som är a2. Hur många a2 blir det sammanlagt?
17a^2? Men hur gör jag då med -4a som är kvar? Ska jag räkna ut vad 17 upphöjt med 2 blir och sen ta -4a?
-4a kan inte förenklas mer. Vad blir -36+6 om du förenklar det?
Christine skrev:17a^2? Men hur gör jag då med -4a som är kvar? Ska jag räkna ut vad 17 upphöjt med 2 blir och sen ta -4a?
17 ska inte upphöjas till 2. 17a2 betyder att man upphöjer a till 2 och sedan multiplicerar med 17.
Tack för hjälpen!