Förenkla uttryck med parenteser
Jag förstår inte hur jag löser uppgiften.
Förenkla uttrycket (7-y)(7-y).
har du lärt dig kvadreringsregeln?
Kvadreringsreglerna lär man sig på allvari Ma2 på gymnasiet (men det kan hända att man nämner dem tidigare). Vet du hur man multiplicerar ihop två parenteser med varandra?
Om jag skriver , har jag förenklat då?
jag vet att man inte kan förenkla sådär. För att man kan inte ha en sjua när det fanns två vid början.
Elin182 skrev:jag vet att man inte kan förenkla sådär. För att man kan inte ha en sjua när det fanns två vid början.
Förkortningen blir som Laguna skrev, (7-y)^2 (utläses upphöjt i två) upphöjt i två innebär att du multiplicerar det som är upphöjt med sig självt. Ett annat exempel är 3^2=3*3=9 eller 3^3=3*3*3=27
Engineering skrev:Elin182 skrev:jag vet att man inte kan förenkla sådär. För att man kan inte ha en sjua när det fanns två vid början.
Förkortningen blir som Laguna skrev, (7-y)^2 (utläses upphöjt i två) upphöjt i två innebär att du multiplicerar det som är upphöjt med sig självt. Ett annat exempel är 3^2=3*3=9 eller 3^3=3*3*3=27
"Upphöjt till två" säger jag.
Laguna skrev:Engineering skrev:Elin182 skrev:jag vet att man inte kan förenkla sådär. För att man kan inte ha en sjua när det fanns två vid början.
Förkortningen blir som Laguna skrev, (7-y)^2 (utläses upphöjt i två) upphöjt i två innebär att du multiplicerar det som är upphöjt med sig självt. Ett annat exempel är 3^2=3*3=9 eller 3^3=3*3*3=27
"Upphöjt till två" säger jag.
Ja det har du rätt i.
Ture skrev:har du lärt dig kvadreringsregeln?
Nej, tror jag inte.
Laguna skrev:Om jag skriver , har jag förenklat då?
Det kan man, men min lärare menar nog 49-14x-x^2
(-x)(-x)=x2, inte -x2.