Förenkla reella tal
Som jag förstår det behöver jag förlänga täljaren för sig och nämnaren för sig.
Täljaren blir då men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med 2:an i nämnaren...får jag båda som bråktal kan jag multiplicera dom genom att invertera nämnaren...
Tråd flyttad från Universitet till Matte 1/Tal. /Smutstvätt, moderator
KungTriton skrev:
Som jag förstår det behöver jag förlänga täljaren för sig och nämnaren för sig.
Täljaren blir då men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med 2:an i nämnaren...får jag båda som bråktal kan jag multiplicera dom genom att invertera nämnaren...
Hej och välkommen till Pluggakuten!
Du kan förlänga 2:an till ett bråk med samma nämnare som övriga termer under det stora bråkstrecket.
Repetition av Ma1: .
Så här långt har jag kommit, men nu sitter jag fast igen
Repetition av Ma2: Använd konjugatregeln baklänges på täljaren. Använd andra kvadreringsregen baklänges på nämnaren. Förkorta.
KungTriton skrev:Så här långt har jag kommit, men nu sitter jag fast igen
Använd konjugatregeln baklänges i täljaren. Använd kvadreringsregeln baklänges i nämnaren.
Smaragdalena skrev:Repetition av Ma1: .
Givet att varken x eller y är noll.
woozah skrev:Smaragdalena skrev:Repetition av Ma1: .
Givet att varken x eller y är noll.
Om man tittar på ursprungsuttrycket, så framgår det att vare sig x eller y kan vara 0 (men annars har du rätt, naturligtvis).
Smaragdalena skrev:woozah skrev:Smaragdalena skrev:Repetition av Ma1: .
Givet att varken x eller y är noll.
Om man tittar på ursprungsuttrycket, så framgår det att vare sig x eller y kan vara 0 (men annars har du rätt, naturligtvis).
Sant. Men jag tittade på den utvecklade där det går att x eller y är noll, men inte samtidigt. :p Då har man redan antagit att varken x eller y är noll, hehe så det jag sa gör ju noll skillnad. Ber om ursäkt.