Förenkla ekvation så mkt som de bara går
Jag har en fråga:
det är ett uttryck som jag fastnat på och vet ej hur jag kommer fram (man ska förenkla den), jag väljer att först faktorisera och sen försöker förenkla de så mkt som de bara går. När jag istället skriver om ekvationen till primtalsfaktorer och sen "stryker av" så hjälper de inte.
16a³b-18a²b² ÷ 36ab - 32a²
Då fick jag som faktorisering:
2a² (8ab - 9b²) ÷ 4a (9b - 8a)
Jag har verkligen ingen aning hur jag löser denna uppgift mera. Kan ngn visa hur? För jag flera andra uppgifter som är grundade på samma principer.
Välkommen till Pluggakuten! Menar du , som du har skrivit, eller menar du , d v s (16a³b-18a²b²) ÷ (36ab - 32a²)?
Jag menar de andra alternativet!
Då skall du börja med att bryta ut så mycket du kan dels ur täljaren, dels ur nämnaren. Hur ser det ut närä du har gjort detta?
Ough, de va ju så länge sen jag gjorde dehära sist, vad menar du exakt med att bryta ut?
Är de när man typ har 12, osså bryter man ut den till 2 x 2 x 3 ?
Ja, typ. Vilka gemensamma faktorer finns det i 16a3b och 18a2b2? Vilka gemensamma faktorer finns det i 36ab och 32a2? Vad blir det kvar i vardera fallet?
Nu har jag testat bryta ut så mkt som de bara går:
2 gånger a gånger a (2 gånger 2 gånger 2 gånger a gånger b - 3 gånger 3 gånger b gånger b) ÷ 2 gånger 2 gånger a (3 gånger 3 gånger b - 2 gånger 2 gånger 2 gånger a)
Är de rätt än så länge? Hoppas de inte blir alltför krångligt
bländaren225 skrev:Nu har jag testat bryta ut så mkt som de bara går:
2 gånger a gånger a (2 gånger 2 gånger 2 gånger a gånger b - 3 gånger 3 gånger b gånger b) ÷ 2 gånger 2 gånger a (3 gånger 3 gånger b - 2 gånger 2 gånger 2 gånger a)
Är de rätt än så länge? Hoppas de inte blir alltför krångligt
Oj, det var svårläst! Menar du 2a2(23ab-32b2)/22a(32b-23a), d v s 2a2(8ab-9b2)/4a(9b-8a)? I så fall kan du bryta ut b ur den första parentesen och -1 ur den andra. Ser du att de båda parenteserna blir likadana i så fall? Vad kan du förkorta bort?
Yes, de va så jag skrev de egentligen.
Men när jag skriver ut hela talet förstår jag inte hur jag kan bryta ut B samt -1. Hittar lixom inte vägen om du förstår.
Asså jag förstår när man typ ska bryta ut 4X + 4 vilket blir 2X gånger 2 + (2 gånger 2)
Men när du säger bryta ut vid denna ekvation förstår jag inte hur jag ska tänka
Ser du att både 8ab och 9b2 innehåller faktorn b, så man kan bryta ut ett b från 8ab-9b2?
Så de blir 8a och 9b?
Nja, b(8a-9b).
Ser du att det finns en faktor (8a-9b) i täljaren, och en faktor (9b-8a) i nämnaren? Är du med på att de har stora likher, men inte är riktigt likadana? Den ena är baklänges jämfört med den andra.
Du, jag svär på allt att jag skrev de men de såg ba helt skevt ut.
Ja, jag ser de men de går inte att stryka över dem väl?
Nej, man kan inte förkorta bort dem så som det står nu.
Vad blir det om du multiplicerar ihop -1(b-a)?
-1b+a ?
eller -b+a
tror de samma sak
bländaren225 skrev:-1b+a ?
eller -b+a
tror de samma sak
Ja, eller a-b. Ser du hur du kan använda detta "baklänges" för att få likadana parenteser i täljaren och nämnaren?
Dehär är så långt jag faktiskt förstår. Vad ska jag göra härnäst?
Inlägg #18 är helt tomt för mig. Har du skrivit något där?
skickade en bild..
Lägg in den igen, det blev nåt fel. (Det blir ofta det numera.)
Jag fick lite hjälp av en vän så jag har redan förstått uppgiften :) Men dendär -1 knepen sitter fortfarande inte i huvudet och fick lära mig att de tar ett tag för en att lära sig de. Heter de något speciellt som jag kan söka upp, eller hur gör jag?
Du behöver bara lära dig att b-a = -(a-b). Det är ett användbart knep.
Även om det blev fel på den första bilduppladdningen du gjorde brukar det gå att ta bilder på sina beräkningar (på papper) och lägga upp. Om bilden inte fungerar får man försöka ladda upp den igen. Använder man bilder slipper man försöka efterlikna matematiska formler i löptext. Det finns också en formeleditor man kan använda, klicka på rottecknet här:
Varför bilder försvinner är ett mysterium som borde felsökas och åtgärdas. Buggen är särskilt skadlig när den drabbar våra nya användare.
Ser ni denna?
Jag förstår att minustecknet ändras plats om man tar gånger -1. Men dem blir ju fortfarande inte EXAKT likadana, varför kan man då stryka över dem?
Ja, nu ser vi och jo, ur matematisk synpunkt är de exakt likadana
Man får byta plats på termerna i en summa så länge man har kvar tecknet.
Aa, jag såg de. För jag testade att bara skriva om täljaren och bytte plats på talen för de kan man ändå i addition och då såg jag att det var samma tal i både nämnaren samt täljaren. Men fortfarande, varför går de att stryka även om de inte är en multiplikation...eller är de?
Nu är jag inte riktigt säker på att jag förstår din fråga
Men så länge är ett tal som är skilt från noll så får vi ju förkorta det i bråket. Jämför med hur vi förkortar med talet nedan:
Edit: och ja, det är en multiplikation du har, så här:
Ja, och på ditt exempel så är de ett litet multiplikations tecken mellan 3a och 5a och därför så kan man stryka. Om de då skulle stå: 3+a/5+a Hade man då också kunna stryka a?
Nej, man får inte förkorta med i
Talen och är olika
Däremot får du förkorta med talet i följande uttryck
Så det du undrar är om täljaren och nämnaren måste ha en gemensam faktor (dvs talet gånger något), och svaret på den frågan är ja.
Jag skulle förstå att man kunde stryka över om vi hade:
Man kan uppfatta parentesen som ett tal
Då blir ditt uttryck från bilden du la upp
Dvs kan du lösa ut ett tal (eller en parentes) får du förkorta med talet (eller parentesen).
Om man däremot inte kan lösa ut ett gemensamt tal (eller en gemensam parentes) så får man inte förkorta något. Här är ett helt nytt exempel
I det här bråket kan du inte lösa ut talet ur täljaren, dvs du kan inte få det att stå
på något meningsfullt vis.
För att få förkorta måste du alltså kunna lösa ut samma tal, eller samma parentes ur både täljare och nämnare. Man säger att täljaren och nämnaren har en gemensam faktor.