Förenkla denna
Jag vet inte hur jag ska fortsätta förenkla?
Visa spoiler
Skriv ditt dolda innehåll här
Vilken av dem? För om de är samma har du ritat pilarna i kors rätt, men sen gjort något annat.
Micimacko skrev:Vilken av dem? För om de är samma har du ritat pilarna i kors rätt, men sen gjort något annat.
Som sagt, du har ritat pilarna rätt högst upp, men sen har du inte följt dem.
"Att dividera med ett bråktal är då samma sak som att multiplicera med detta bråktals inverterade tal. Du tar alltså bråket i nämnaren och byter plats på dess täljare och nämnare, och multiplicerar med det."
länk: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/tal/multiplikation-och-division-av-brak#:~:text=Att%20dividera%20med%20ett%20br%C3%A5ktal,n%C3%A4mnare%2C%20och%20multiplicerar%20med%20det.
hur ska jag fortsätta nu?
Tror du har lagt upp fel bild
Micimacko skrev:Tror du har lagt upp fel bild
Du kan skriva a^2 som a*a och på samma sätt med b. Sen kan du förkorta bort allt som finns både uppe och nere.
Micimacko skrev:Du kan skriva a^2 som a*a och på samma sätt med b. Sen kan du förkorta bort allt som finns både uppe och nere.
Man ska inte liksom bryta ut eller använda kvadrering eller konjugatregler?
Du har ju redan gånger överallt. Då är det bara strykandet kvar :)
Micimacko skrev:Du har ju redan gånger överallt. Då är det bara strykandet kvar :)
Så om det är multiplikation då ska jag bara stryka direkt men om de va addition eller subtraktion då ska jag använda konjugatregller eller kvadreringsregler?