12 svar
1258 visningar
Zeus behöver inte mer hjälp
Zeus 604
Postad: 27 sep 2020 04:23 Redigerad: 27 sep 2020 04:23

Fordon med däck

Rätta mig om jag har fel, men det enda som gör att ett fordon med däck accelererar i en viss riktning är väl friktionskraften i samma riktning? Liksom att däcken greppar tag i marken.

Detta måste innebära att friktionstalet ökar ju mer bilen accelererar vilket låter mycket märkligt enligt mig. Har alltid känts som att friktionstal är konstanta för alla föremål hela tiden.

Dessutom, vad är det som bilen gör rent fysiskt när den ökar sin acceleration? Vad är det som den gör för att få större friktionstal mellan däcken och marken, och därav får större friktionskraft?

Tack.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 27 sep 2020 10:05

Friktionskraften verkar bakåt, och gör att den punkt på däcket som är i kontakt med marken står stilla. Om det inte finns någon friktion, så snurrar hjulet utan att få något grepp.

Fordonet accelereras när det tillförs större kraft från motorn. F=ma => a=F/m och massan är (i stort sett *) konstant.

* Massan blir ju lite mindre när bränslet förbrukas, om vi tänker på förbränningsmotorer.

Niro 215 – Fd. Medlem
Postad: 27 sep 2020 12:10

Om hjulet roterar i förhållande till vägen när du accelererar då är friktionen lägre mellan däck och vägbanan. I en dragracingbil låter man däcket rotera i förhållande till vägbanan. Syftet är att öka friktionen. Däcket värms upp blir klibbigt och fäster därmed bättre i vägbanan.

Zeus 604
Postad: 27 sep 2020 12:11 Redigerad: 27 sep 2020 13:12
Smaragdalena skrev:

Friktionskraften verkar bakåt? och gör att den punkt på däcket som är i kontakt med marken står stilla. Om det inte finns någon friktion, så snurrar hjulet utan att få något grepp.

Fordonet accelereras när det tillförs större kraft från motorn. F=ma => a=F/m och massan är (i stort sett *) konstant.

* Massan blir ju lite mindre när bränslet förbrukas, om vi tänker på förbränningsmotorer.

Verkligen? Borde inte friktionen vara åt höger på detta sätt: (däcket åker åt höger)

Hur påverkas detta av lutande plan? Låt säga att en bil åker uppför en brant backe. Är inte friktionskraften framåt då? Ta en titt på denna uppgift:

På b) fick jag fram rätt svar genom att anta att friktionen var det enda som förde bilen framåt. Denna frikton skulle agera emot x-komposanten av mg i det lutande planet. Så friktionskraften skulle vara större än mg-komposanten i motsatt riktning. Resultanten av detta skulle ge a = 1m/s^2 enligt uppgiften.

Jag formade ekvationen

friktionskraft – mg:s xkomposant = m × a

Så bilen skulle alltså öka sin acceleration i detta fall om den bara ökade på sin friktionskraft.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 27 sep 2020 14:29

Som så mycket annat beror det på vad man väljer som positiv riktning. 

Zeus 604
Postad: 27 sep 2020 14:41 Redigerad: 27 sep 2020 14:42
Smaragdalena skrev:

Som så mycket annat beror det på vad man väljer som positiv riktning. 

Nu blir jag osäker. Syftar du på uppgiften som jag nämnde? I så fall, kan du förklara hur du menar att jag kan ställa upp det på något annat sätt?

Så här skrev jag

Jag formade ekvationen

friktionskraft – mg:s xkomposant = m × a

Okej visst, vi säger att friktionskraften uppför planet är negativ. Friktionskraften agerar ju uppför planet, och det vore intuitivt att ha den som positiv, men jag följer ditt förslag och gör den negativ:

mg:s xkomposant - friktionskraft = m x a.

Nu då? Hur hjälper detta mig att förstå något?

Zeus 604
Postad: 27 sep 2020 14:44

Hoppsan, jag fick inte med hela uppgiften i förra inlägget. Sorry

Zeus 604
Postad: 28 sep 2020 14:56

Jag behöver verkligen hjälp med detta. Jag har sökt runt på nätet och i andra forum verkar åsikterna vara delade om huruvida bilar drivs av friktionskraften.

Teraeagle 20871 – Moderator
Postad: 28 sep 2020 15:04

Börja med att rita en figur och sätt ut alla krafter som verkar på bilen. 

a) Nyttig effekt = Kraft * Hastighet

Verkningsgrad = Nyttig effekt / Tillförd effekt

b) Kraft = Massa * Acceleration

Friktionstal = Friktionskraft / Normalkraft

Zeus 604
Postad: 28 sep 2020 15:19

Det är bara b) jag behöver förstå.

F1 är komposanten av tyngdkraften som motverkar bilens drivande kraft uppåt.

I lösningsförslaget (bilden i detta inlägg) ser vi att friktionskraften är den drivande kraften. Alltså, en bil ökar accelerationen genom att öka sin friktionskraft. Det var detta jag undrade om från början. Om bilen kör på en icke-lutande plan, undrar jag om friktionskraften även i det fallet är drivande kraft? Och dessutom, detta måste betyda att en bil kan öka sin acceleration genom att öka friktionstalet.

Soderstrom Online 2768
Postad: 28 sep 2020 15:44 Redigerad: 28 sep 2020 15:45

Tänk att utan friktion skulle bilen glida istället. Så då måste friktionen peka i motsatt riktning till rörelse om bilens hjul ska rulla. 

Zeus 604
Postad: 28 sep 2020 15:50
Soderstrom skrev:

Tänk att utan friktion skulle bilen glida istället. Så då måste friktionen peka i motsatt riktning till rörelse om bilens hjul ska rulla. 

Nu vet jag inte vad du menar. Enligt lösningsförslaget på b) är friktionskraften i samma riktning som rörelsen!

Teraeagle 20871 – Moderator
Postad: 21 okt 2020 10:41

Två spaminlägg raderade.

/Mod

Svara
Close