förändringsfaktorn
Bertil är 165cm lång. Eskil är 15cm längre. Hur många procent längre är Eskil?
Varför tar man delen i det hela: 15/165 istället för Skillnad/gamla? Eftersom det handlar om procentuell förändring?
Skillnaden är 15cm, och du jämför med ("gamla värdet") Bertils längd.
Den procentuella skillnaden är (15cm)/(165cm)
Är det svar på din fråga?
Bubo skrev :Skillnaden är 15cm, och du jämför med ("gamla värdet") Bertils längd.
Den procentuella skillnaden är (15cm)/(165cm)
Är det svar på din fråga?
Men procentuell förändring= skillnad/gamla borde det inte bli 150/165 då? till exempel: Tididgare kostade det 19,50kr men nu 14,50 hur stor procentuell förändring? det räknas ju ut 4,6/19,50=23%. Varför räknas inte den här förändringen ut så?
lamayo skrev :
Men procentuell förändring= skillnad/gamla borde det inte bli 150/165 då?
Där skrev du
skillnad/gamla borde det inte bli 150/165 och mycket riktigt är "gamla" 165
skillnad/gamla borde det inte bli 150/165 men skillnaden är ju 15
Förändringsfaktorn är den faktor du ska multiplicera det gamla värdet med för att få det nya. Eller ett annat sätt att säga det på är att förändringsfaktorn är kvoten mellan det nya och gamla värdet.
Så om Eskil är 165 + 15 cm = 180 cm så är förändringsfaktorn
Tolkningen av detta är därför att det är ungefär en ökning på 9.1%. Om vi bryter ned förändringsfaktor i två delar så kan vi studera vad som händer här egentligen
Vi delar upp den i en hel plus något mer, i detta fall 0.091. Så om vi multiplicerar det gamla värdet 165 cm med detta så får vi
Om vi tittar på den HL så ser vi att vi har 165 + 0.091*165, detta är alltså en hel + 9.1% av 165. Så vi ser att vi har en ökning på 9.1%.
Men från detta kan vi tänka lite annorlunda nu är vi bara vill veta ökningen. Vi vet att Eskil är 165 + 15 cm vilket innebär att förändringsfaktorn är
Om vi kollar på HL här så ser vi att vi har samma uppbrytning av vad förändringsfaktorn representera. Vi har en hel + något mer, det är alltså detta något mer som representerar ökningen i procent. Nu är ju
Detta är ju ungefär 9.1%, så vi ser ju då att ökningen är ungefär 9.1% av från det gamla värdet.
Så om vi bara vill ha ökningen i procent så behöver vi inte gå vägen genom förändringsfaktor, utan vi behöver bara räkna ut "ökningen"/"gamla värdet".
Bubo skrev :lamayo skrev :Men procentuell förändring= skillnad/gamla borde det inte bli 150/165 då?
Där skrev du
skillnad/gamla borde det inte bli 150/165 och mycket riktigt är "gamla" 165
skillnad/gamla borde det inte bli 150/165 men skillnaden är ju 15
menade att jag inte förstår varför det på vissa jämförelser/förändring blir delen i det hela och i andra skillnaden/gamla. Skrev fel vet att svaret är 9% men i mitt huvud är 15/165 rimligt.,
Stokastisk skrev :Förändringsfaktorn är den faktor du ska multiplicera det gamla värdet med för att få det nya. Eller ett annat sätt att säga det på är att förändringsfaktorn är kvoten mellan det nya och gamla värdet.
Så om Eskil är 165 + 15 cm = 180 cm så är förändringsfaktorn
Tolkningen av detta är därför att det är ungefär en ökning på 9.1%. Om vi bryter ned förändringsfaktor i två delar så kan vi studera vad som händer här egentligen
Vi delar upp den i en hel plus något mer, i detta fall 0.091. Så om vi multiplicerar det gamla värdet 165 cm med detta så får vi
Om vi tittar på den HL så ser vi att vi har 165 + 0.091*165, detta är alltså en hel + 9.1% av 165. Så vi ser att vi har en ökning på 9.1%.
Men från detta kan vi tänka lite annorlunda nu är vi bara vill veta ökningen. Vi vet att Eskil är 165 + 15 cm vilket innebär att förändringsfaktorn är
Om vi kollar på HL här så ser vi att vi har samma uppbrytning av vad förändringsfaktorn representera. Vi har en hel + något mer, det är alltså detta något mer som representerar ökningen i procent. Nu är ju
Detta är ju ungefär 9.1%, så vi ser ju då att ökningen är ungefär 9.1% av från det gamla värdet.
Så om vi bara vill ha ökningen i procent så behöver vi inte gå vägen genom förändringsfaktor, utan vi behöver bara räkna ut "ökningen"/"gamla värdet".
Tack! Nu fattar jag!