För vilka värden på A varierar mängden reela rötter till ekvationen 2X^2 +4AX + A
Hej! Jag fick en uppgift där jag skulle bestämma mängden reela rötter beroende på variabeln A i ekvationen 2x2 + 4AX + A. Först ville jag bestämma för vilket värde på A som ekvationen har dubbelrötter, och gör därmed om ekvationen så att den är lämplig för PQ-formeln. Jag får då X2+2AX+A/2. För att ta reda på när ekvationen har en dubbelrott, sätter jag diskriminanten till = 0, och detta ger (2A/2)2 - A/2. Detta fortsatt ger A2 - A/2 = 0. Kör nollprodukt på det och får att A1=0 och A2=1/2. Detta steget hänger jag med på, men det är när jag ska bestämma A för två reela lösningar som jag inte riktigt förstår hur jag ska tolka svaret. Jag gör på samma sätt och får att A2-A/2 > 0 och får i detta fall att A1>0 och att A2>1/2. Hur tolkar jag detta svaret? Min lärare gjorde det på tavlan och fick fram att värdet på A för två reela lösningar finns när A<0 och när A>1/2. Varför blir det när A är mindre än 0, när nollproduktmetoden säger att A ska vara större än 0? Tacksam för svar.
Låt A vara ett negativt tal (-A) och använd PQ-formeln.
Ja jag hänger med på att det stämmer när A är mindre än 0 eller större än en halv. Det jag däremot inte förstår är hur man kommer fram till det, då det står att A>0 när man använder nollproduktmetoden. Vad gör jag fel för att få att A ska vara större än noll istället för tvärtom?
Gäller detta endast för 1/2?, för det ser ut som om det blir två rötter när A > 1.
Anonymous75 skrev:Gäller detta endast för 1/2?, för det ser ut som om det blir två rötter när A > 1.
Du får två rötter så fort A>1/2. Du får endast dubbelrot vid A=0 eller vid A=1/2. Däremot förstår jag inte hur man kommer fram till att A måste vara mindre än 0 för att få två reela rötter istället för större än 0. Ifall vi vill ha två reela rötter krävs ju att A2-A/2 > 0 som ger lösningarna A1=>0 eller A2=>1/2. Men att A ska vara större än 0 för två reela rötter stämmer inte, utan det ska vara tvärtom dvs att A1=<0. Min fråga är därför var jag går fel eller hur jag ska resonera för att få fram att A1=<0, när man får att A1=>0 om man löser ekvationen.
Här följer lösningen för ekvationen med negativt A:
Anledningen till att det är < 0 är att om du ex tar ett tal A = -6, kommer det vara större än 0 eftersom du har A^2 = positivt och -A/2 = positivt.
Anonymous75 skrev:Här följer lösningen för ekvationen med negativt A:
Jag är inte riktigt helt säker på om jag ställer frågan inkorrekt, för jag tror du och jag sitter och snackar om lite olika saker haha :). Vad jag försöker säga är varför A1 ska vara < 0, för man får ju att A1 ska vara >0 om man löser ekvationen. Varför blir det tvärtom, är det något i ekvationen som jag missar? Ekvationen är ju A2-A/2 = 0. Löser du den får vi ju att A måste vara större än en halv eller 0. Men det stämmer inte. A måste vara större än en halv eller MINDRE än 0. Hur kommer jag fram till att det är MINDRE än 0 utan att prova mig fram? Måste ju finnas ett matematiskt resonemang bakom varför olikhetstecknet bytar håll.
Är vi alla med på varför a=0 och a=1/2 ger dubbelrot? Om inte säg till.
Vi undersöker nu när vi har två unika lösningar. Diskriminanten säger att så fort så existerar det två unika lösningar till funktionen . Vi kvadrerar bort roten och har kvar , nuu gör vi oss av med nämnaren och faktoriserar som ger . Denna likhet gäller då eller om därför att när a < 0 fås -något(-något annat) = + något helt annat.
RandomUsername skrev:
Anledningen till att det är < 0 är att om du ex tar ett tal A = -6, kommer det vara större än 0 eftersom du har A^2 = positivt och -A/2 = positivt.
Aha. Missade att jag kunde göra på det viset. Då hänger jag med, ditt sätt var mycket enklare än lärarens. Tusen tack för ditt svar, trevlig helg!
Sjävklart :)
En snabbare metod är att notera som vi gjort innan att dubbelrot fås då a=0 och a=1/2, då måste det gälla att vi får en unik lösning då a< 0 eller a > 1/2.
Dracaena skrev:Är vi alla med på varför a=0 och a=1/2 ger dubbelrot? Om inte säg till.
Vi undersöker nu när vi har två unika lösningar. Diskriminanten säger att så fort så existerar det två unika lösningar till funktionen . Vi kvadrerar bort roten och har kvar , nuu gör vi oss av med nämnaren och faktoriserar som ger . Denna likhet gäller då eller om därför att när a < 0 fås -något(-något annat) = + något helt annat.
Tack för svaret och tack för din tid! Inlägget precis tidigare förklarade för mig och jag hänger nu med i svängarna. Tusen tack iallafall för hjälpen och ha en fortsatt trevlig helg :)
Anonymous75 skrev:Här följer lösningen för ekvationen med negativt A:
Tack för svaren, jag fick det förklarat för mig nu och förstår. Ha en fortsatt trevlig helg :)
Jaha, jag läste ekvationen fel... Trevlig helg!
Nollproduktmetoden säger bara att man får noll om någon av faktorerna är noll. Den säger ingenting om tecknet om faktorerna inte är noll.
Laguna skrev:Nollproduktmetoden säger bara att man får noll om någon av faktorerna är noll. Den säger ingenting om tecknet om faktorerna inte är noll.
Jepp, jag insåg nu att jag endast borde använt nollproduktmetoden när jag skulle bestämma dubbelrot och därefter använda PQ för att få ett korrekt resonemang :). Trevlig helg