Flygplan och elektronförflyttningar
Varför flyter det bara en ström när farten på flygplanet förändras och inte när flygplanet håller en kontant fart?
Detta är väl snarare fysik 2 och inte kemi 2.
För att det är bara när det sker en förändring av magnetfältet som en spänning induceras.
mrpotatohead skrev:Detta är väl snarare fysik 2 och inte kemi 2.
För att det är bara när det sker en förändring av magnetfältet som en spänning induceras.
Men varför sker det en förändring av magnetfältet? Det är ju hastigheten på flygplanet som gör att det på något sätt induceras en spänning...
För när planet når sin marchhöjd uppkommer en inducerad spänning men inte ström eftersom hastigheten är konstant. Men sedan när flygplanet deaccellererar, då uppkommer en spänning åt andra hållet för elektronerna flyter åt andra hållet. Men teorin bakom det här förstår jag inte.....
Okej, uttryckte mig oklart.
Det är först när laddningar rör sig vinkelrät mot fältlinjerna som en kraft börjar verkar på dem. Denna vinkelräta rörelse sker bara då flygplanet ändrar höjd, annars åker det i samma linje som det jordmagnetiska fältet.
mrpotatohead skrev:Okej, uttryckte mig oklart.
Det är först när laddningar rör sig vinkelrät mot fältlinjerna som en kraft börjar verkar på dem. Denna vinkelräta rörelse sker bara då flygplanet ändrar höjd, annars åker det i samma linje som det jordmagnetiska fältet.
Fast det jordmagnetiska fältet som väljs ut i uppgiften är ju den vertikala jordmagnetiska flödestätheten så hastighetens riktning är ju vinkelrätt mot den jordmagenetiska vertikalkomposanten?!
Sådär står det i youtube videon
Okej, då har jag uppfattat det fel. Var säker på att laddningar som rör sig vinkelrätt mot ett magnetfält påverkas av en kraft även i konstant hastighet.
Tycker deras förklaring av formeln här är konstig oxå. e=vBl, ger en högre inducerad spänning vid en högre hastighet, inte vid en högre förändringshastighet (men den kanske är förenklad och syftar på momentanhastighet).
Lämnar över till någon annan.