Finn punkt P i rummet med linjer
Har fastnat på denna uppgiften. Det som förvirrar mig är att vi har linjer i ett plan och förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Tänkte om man först skulle beräkna planet pi för att sedan beräkna punkten P för L3. Annars så tänkte jag att eftersom L1 och L2 är i ett plan, att man kunde få fram en vektor och sedan projicera den vektorn men vet inte om jag är på rätt väg...
Tänkte om man först skulle beräkna planet pi för att sedan beräkna punkten P för L3
Detta låter som en bra plan. Ett sätt är att börja med att hitta en ekvation för planet π på normalform (dvs. ), och sedan sätta in L3:s värden på x, y och z. :)
Om man utgår från hur jag började ovan med att bestämma en vektor v från planet π , hur ska jag fortsätta härifrån? Känns som att det är fel när jag beräknar e och tar skalärprodukten av (1,1,1,)x(1,0-1)?
Hur ska man ta fram en ekvation för planet π ? Fastnade också på det.
Vad sägs om (1, 0, 1) x (1, 1, 0)?
Laguna skrev:Vad sägs om (1, 0, 1) x (1, 1, 0)?
Vad får jag när jag multiplicerar två riktningsvektorer?
Du får en vektor som är ortogonal mot båda.
Laguna skrev:Du får en vektor som är ortogonal mot båda.
Nu hänger jag med. När jag får fram planet π , hur får jag fram punkten P?
Har du fått fram en ekvation för planet?
Japp, löste det nu dock genom att sätta in ekvationssystemet för L3 i π och lösa ut t sedan sätta tillbaka det i L3