Figuren visar en ögonblicksbild av en stående våg
Jag har ingen aning om hur jag ska tolka denna uppgift. Bilden visar en stående våg och jag ska då lista ut hur den ser ut i rörelse vid en tidpunkt? Fråga a) är ju även väldigt otydlig? Som sagt har jag väldigt svårt för att föreställa mig hur uppgiften skall lösas.
swaggerdabber44 skrev:Jag har ingen aning om hur jag ska tolka denna uppgift. Bilden visar en stående våg och jag ska då lista ut hur den ser ut i rörelse vid en tidpunkt? Fråga a) är ju även väldigt otydlig? Som sagt har jag väldigt svårt för att föreställa mig hur uppgiften skall lösas.
Bilden visar hur vågen ser ut när alla punkter på vågen har hastigheten 0, d v s just när amplituden är som störst.
Noderna kommer att ligga kvar på samma plats hela tiden. Bukarna kommer att vara "uppåt" ibland, helt plana ibland och "neråt" ibland.
Kommer du vidare?
Smaragdalena skrev:swaggerdabber44 skrev:Jag har ingen aning om hur jag ska tolka denna uppgift. Bilden visar en stående våg och jag ska då lista ut hur den ser ut i rörelse vid en tidpunkt? Fråga a) är ju även väldigt otydlig? Som sagt har jag väldigt svårt för att föreställa mig hur uppgiften skall lösas.
Bilden visar hur vågen ser ut när alla punkter på vågen har hastigheten 0, d v s just när amplituden är som störst.
Noderna kommer att ligga kvar på samma plats hela tiden. Bukarna kommer att vara "uppåt" ibland, helt plana ibland och "neråt" ibland.
Kommer du vidare?
Inte riktigt... Hur ska jag kunna lista ut hur den ser ut vid t=T/4 t.ex?
När t=0 är amplituden som störst, d v s amplituden är maximal och avvikelsen är positiv. Nästa gång som amplituden är positiv och avvikelsen r positiv är när t = T.
Hur stor är avvikelsen när t = T/2?Hur stor är avvikelsen när t = T/4?
Smaragdalena skrev:När t=0 är amplituden som störst, d v s amplituden är maximal och avvikelsen är positiv. Nästa gång som amplituden är positiv och avvikelsen r positiv är när t = T.
Hur stor är avvikelsen när t = T/2?Hur stor är avvikelsen när t = T/4?
Jag tror inte riktigt jag hänger med. Jag tänker hela tiden att jag ska ta bilden till hjälp, men så är det kanske inte? Förstår inte riktigt sambandet annars.
Här är den stående vägen när t = 0 (blå), t = t/4 (lila) och t = t/2 (grön).
Smaragdalena skrev:Här är den stående vägen när t = 0 (blå), t = t/4 (lila) och t = t/2 (grön).
Tack jag förstår nu!