Femkronor och tiokronor
Mitt huvud står still. Man ska använda x i uttrycket.
Kalla femkronor för x och tiokronor för y
x+y= 200 mynt
5x+ 10y= 1725 kr
kommer du vidare med ekvationsystem?
Om du inte kan använda ekvationssystem än så kan du tänka:
x är antal femkronor, 200-x är antal tiokronor
Detta ger oss ekvationen:
5x+10(200-x)=1725
(självklart är ekvationssystem bättre/enklare men tror inte man börjar med det förrän på gymnasiet)
Jag började med ekvationsystem i 9an så man kan använda båda sätten. Jag tycker första metoden är lättare men man tar som sagt den metoden som man tycker är bäst &lättast
Ja det gjorde jag också. Men generellt är tvåan på gymnasiet.
mrpotatohead skrev:Om du inte kan använda ekvationssystem än så kan du tänka:
x är antal femkronor, 200-x är antal tiokronor
Detta ger oss ekvationen:
5x+10(200-x)=1725
(självklart är ekvationssystem bättre/enklare men tror inte man börjar med det förrän på gymnasiet)
Man börjar med ekvationssystem i grundskolan, sedan introduceras de på nytt i tvåan på gymnasiet.
naytte skrev:mrpotatohead skrev:Om du inte kan använda ekvationssystem än så kan du tänka:
x är antal femkronor, 200-x är antal tiokronor
Detta ger oss ekvationen:
5x+10(200-x)=1725
(självklart är ekvationssystem bättre/enklare men tror inte man börjar med det förrän på gymnasiet)
Man börjar med ekvationssystem i grundskolan, sedan introduceras de på nytt i tvåan på gymnasiet.
Så kan det nog vara. Minns iaf att exakt en sådan här uppgift gav typ 3 A-poäng på mitt NP i matte i 9an. Så det ansågs fortfarande att vara "högre nivå" även grundläggande ekvationssystem.
Trodde själv att alla hade ekvationssystem i 9an men blev tillrättavisad här på Pluggakuten av Smaragdlena att så INTE var fallet...hehe