Felkällor med ett GM-rör
Hej, vi ska göra en labb i fysik 1.
Vi vet att den kommer att handla om radioaktivt sönderfall och skärmning.
Laborationen kommer att involvera ett GM-rör. För att förbereda mig har jag funderat över vilka möjliga felkällor det finns med ett GM-rör. Jag har läst på hur det fungerar och som jag förstått det så består det av ett rör med gas som joniseras och så är det en spänning över det.
En möjlig felkälla med ett GM-rör skulle ev kunna vara att den inte detekterar all aktivitet. Har ni förslag på fler? Både när det gäller metoden och genomförande.
Tack på förhand.
Det är svårt att ge förslag på felkällor i metod och genomförande om vi inte vet mer om laborationer.
Jag har nu fått reda på vad laborationen kommer handla om!
Den bygger på att vi ska mätt aktiviteten av ett prov med Ba-137 som sönderfaller till Cs-137. Aktiviteten ska detekteras med hjälp av ett GM-rör. Vi ska rita grafer och tolka trendlinjen. Samt beskriva möjliga felkällor.
Jag skulle gärna vilja ha förbättringsförslag, men såhär långt har jag tänkt än så länge.
Gällande tolkning av trendlinjen.
Trendlinjens ekvation kommer anges på . Ett annat värde på kommer påverka på så sätt att linjen skär y-axeln på ett annat ställe samt ett förändrat värde av kommer ge en annan form av kurvan. Ett större värde ger en brantare lutning medan en mindre värde ger en flackare lutning av kurvan.
Kurvan kommer att gå mot noll eftersom aktiviteten en gång kommer sluta. Dock om man inte subtraherar bakgrundsstrålningen från mätvärdena kommer linjen att gå mot bakgrundsstrålningen.
Gällande felkällor har jag kommit fram till detta.
En möjlig felkälla är att bakgrundsstrålningen mätes under en kort tid och då inte var densamma under laborationen som dess mätning. Förbättringspotential är att mäta bakgrundsstrålningen över längre tid vid olika tillfällen för att säkerställa ett medelvärde.
En annan felkälla kan vara att all strålning inte detekterades av GM-röret. En förbättringspotential skulle kunna vara att genomföra flera gånger eller välja ett annat mätinstrument. T.ex. idag finns det modernare mätare som mäter aktivitet med större mätsäkerhet.
En ytterligare felkälla är att det efter användning krävs en släckgas för att återställa GM-mätaren. Då vi använder skolans mätare är det inte säkert att det används vilket gör att mätresultaten blir osäkra. Samma åtgärd som föreslagits ovan skulle vidtagits.
Skulle uppskatta otroligt mycket om någon kom med respons på mina resonemang. Tack på förhand.