Felbedömd, second opinion?
Jag har läst Fysik 2 på en komvux skola på distans.
Där jag lämnat in alla alla prov med betyget C varav ett delprov betyget B.
Vidare till betygssamtalet, ringde jag upp min lärare och förväntade mig ett upplägg på hur samtalet skulle se ut. Han gick direkt på några teoretiska uppgifter som jag skulle besvara. Dock kom vi endast till första uppgiften som är var helt obegripligt missförstådd! Eftersom läraren gav mig uppgiften muntligt så antog jag att all data var med i mina beräkningar.
Jag minns att jag repeterade för läraren om alla data, exempelvis de olika längderna och massorna och var dem befann sig, men icke någon vart kom vi. Det var väldigt svårt att kommunicera med läraren då han talade väldigt underligt (mumligt), lät nästan intill berusad.
Jag sitter ännu med uppgiften trots att samtalets längd sprungit iväg närmare en halv timme..
Läraren försöker ge mig tips på hur jag ska lösa uppgiften vilket var i princip exakt densamma som själva frågeställningen och hjälper mig ingen vart...
Jag försöker berätta min sida av hur jag uppfattat problemet men mina teorier som jag kom fram med tyckte han var helt "käpp rätt åt skogen"
Vilket jag givetvis nu i efterhand kan förstå..
Han började till slut att tappa tålamodet och höjde rösten flera gånger när jag försökte berätta mina teorier över problemet, samtidigt som vi menade olika saker.
Han som har all data och frågan framför sig förstår inte att han missat att ge ut en viktig del av information som behövs för att besvara uppgiften.
Uppgiften var en väldigt simpel typ av ktaftmoment där massan på en vikt skulle bestämmas, när jämvikt uppfylls kommer då en bräda att tippa över andra sidan av två bockar som plankan ligger på. Här hade jag inte fått reda på avståndet som vikten befinner sig på, utan han beskrev uppgiften som att vikten låg på en bock, vilket resulterar i att brädan aldrig kommer att tippa...
En sådan simpel uppgift skapade kaos p.g.a otydlighet och påverkar mitt slutbetyg negativt till ett D istället för C. Läraren bestämde sig alltså för att avsluta betygssamtalet och jag sätter mig in gör att lösa uppgiften igen och då lyser det såklart upp för mig att läraren (eller jag) inte har fått med en viktig komponent i uppgiften. Ska mitt slutbetyg verkligen baseras på otillräcklig information. Har försökt få läraren i efterhand via mail att införstå sig på problemet men hänvisar istället att göra om kursen på nytt i form av prövning och struntar i att besvara mina frågor som berör händelsen under betygssamtalet. Jag tycker att efter allt mitt slit, dag som natt borde jag åtminstone få en ärlig chans att visa mina kunskaper på betygssamtalet genom att få se uppgiften framför mig på skärmen så att jag kan lösa den utan att missförstånd uppstår. Dessutom kunde varken jag eller läraren komma in på skolans platform. Vilket mardröm scenario, suck..
Vad tycker ni om detta ? Har det någonsin hänt er ? Kan ni bidra med några råd ?
Tack.
Det är ju inte bra om kvalitén på examinationsmomenten intr har hållit.
Du bör höra av dig till skolans rektor och/eller huvudman och förklara situationen och vad fu tycker i detta fallet inte fungerade.
Rektorn kan kanske i samråd med läraren diskutera om det finns möjlighet till en ny chans att få bli examinerad om förutsättningarna inte var så bra om det skulle. Du kan dock inte kräva detta men om du för fram dina synpunkter på ett moget och bra sätt för dem så ökar chansen.
Användare skrev:Jag kan relatera till dig, låter tufft, men se det från en annan vinkel, studier är bara ett bråkdel av livet, även om det känns som att studier och karriär/arbetlivet är det enda vi alla ägnar sig åt, så ska det inte vara egentligen man måste hitta ett balans i livet, så mitt råd, skit i den där jävla idioten. Släp det och gå vidare i livet och kanske gör en sär.prövning tro mig, sär.prövning är en relativt enkelt och smärtfri upplevelse, du får 2-3 uppgifter och 1 slutprov. Sen får du ett A rakt av. Problemet kan vara att man glömmer lite, men du har ju redan läst in kursen, så då är det bara att repetera. =)
Har du helt rätt i, men man blir bara så besviken..
Har aldrig hört talas om sär.prövning. Antar att det är något man ansöker via skolan eller kommunen?
NTI-skolan heter det.
Jonto skrev:Det är ju inte bra om kvalitén på examinationsmomenten intr har hållit.
Du bör höra av dig till skolans rektor och/eller huvudman och förklara situationen och vad fu tycker i detta fallet inte fungerade.
Rektorn kan kanske i samråd med läraren diskutera om det finns möjlighet till en ny chans att få bli examinerad om förutsättningarna inte var så bra om det skulle. Du kan dock inte kräva detta men om du för fram dina synpunkter på ett moget och bra sätt för dem så ökar chansen.
Tack för orden, ska hålla känslorna inne och hantera det på som sagt ett moget sätt. Har kontaktat skolledningen och hoppas på svar.