Jag undrar fattas något eller är något på tok? Bedömning
a ) Jag lade upp en ekvation som visar hur mycket vattenmängden minskade varje år under 40 års tid.
Förändringen = delen / av det hela ^ antal år. Förändringen är det samma varje år.
Det minskade med 1% varje år.
————
Om man ska räkna minskningen
1<0 Definitionen,
——————
b) Jag har räknat fram årligen minskningen flera tio år framåt som talar om vattenmängden årligen . Det här är exponentiell funktion
Formel har jag beskrivit som gäller Y= C * a^x
Jag har skrivit eget funktionsuttrycket som beskriver sambandet. Sedan har jag uppgiftens samband som beskriver hur man ska gå tillväga med detta. Det finns tabell om årlig minskning och en graf. Grafen beskriver 10 års mellan rum. —————
c) Jag har räknar algebraiskt
A(t) = 12* 0.99
7,26 ca 7,2 km^2
d) Här visar jag det algebraiskt efter formeln A=C*a^x
och kommit fram att det var år 2069, när vattenmängden var 4 km^ 2 efter samma procentuell minskningen
———
Kommer inte på nu om något fattas från beskrivningen.
Hej Päivi. Det var en tydlig och bra lösning på problemet. Jag ser inget som.är felaktigt eller saknas. Bra!
----------
Jag har endast ett par kommentarer på hur det kan bli ännu bättre.
- Du får fel närmevärde i a-uppgiften. Det ska vara ungefär lika med 0,9899.
- Du skriver likhetstecken där det ska vara ungefär lika med på ett par ställen.
- Du anger att är vattenmängden men det bör vara "vattenytan år 1960" för att visa att det är en konstant.
- Du skriver "vattenmängden" istället för "vattenytan". Vattenmängd är en volym (t.ex. kubikmeter).
- Du lägger mycket tid på att göra en stor värdetabell och rita en detaljerad graf, men jag ser inte att du sedan använder dessa till något. Det kan vara bra att rita en grov graf för din egen förståelse för hur förloppet ser ut och för att visa andra att du förstår, men det är onödigt att lägga så mycket tid på detta.
Hej Yngve!
Jag satte gång göra det här igår kväll, men började bli trött, lade jag detta vid sidan om. Tänkte fortsätta med detta idag på morgon sidan.
Jag minns, när jag var tvungen göra värdetabeller och grafer när det var matte B prov. Vi var tvungna rita mycket och visa hur man löste uppgifterna. Det var ingen som sa till mig att jag skulle göra så, men gjorde hela tiden mycket som skulle visas. Så gjorde jag hela provet. Mycket senare får jag veta att så får jag inte göra i fortsättnings vis. Det finns inte gott om tid skriva matte prov.
Jag gjorde extra saker. Det lärde jag av min mor att man skulle presentera räkne uppgifterna bra. När jag kommer på, hur jag ska göra hör jag att det får jag sluta med. Jag har gjort så här tidigare också, men aldrig i mina block. Det har varit bara på prov. Det var särskild matte A och B prov, inte före det. Hade man visat tydligt och det råkade bli fel svar fick man nolla ändå.
Jag hade muntlig förhör som lyfte upp mitt betyg. Jag låg på ? om jag skulle få MVG. Jag fick försöka rätta provet själv och klarade jag av det, då fick jag det. Jag hade ett extra fel utöver än vad jag fick ha. Jag trodde inte själv att jag skulle klara det, men den gången gick det vägen. Muntliga delen gick mycket bra.
Allt sådant här tar tid. Jag hade 4 timmar på mig skriva. Hann rätta tre gånger provet, innan jag lämnade in det.