Fasvinkel, Ellära, Fysik 2
Fysik... Ja, det är intressant men jag känner mig så dum. Jag har formeln men vet inte riktigt hur jag ska hantera uppgiften.
"Hitta fasvinkeln i en elkrets som består av tre seriekopplade komponenter: en resistor (R = 1kOhm), en spole (L = 0,5H) och en kondensator (C = 1µF). Utvärdera också den aktiva effekten om spänningsamplituden U(0) är 100V och frekvensen är 50Hz. Tänk på att det effektiva värdet U = U(0)/sqrt(2)."
Svar:
Fastvinkeln ges av ,
Jag sätter då in alla värden och får då = -71,7 grader. Men jag har väl inte räknat klart med tanke på . Hur ska jag räkna med denna information?
Ställ in din räknare på radianer i stället för grader!
Tack för påminnelsen! Slår jag in som radianer (vilket tydligt visar att jag ska med tanke på det jag frågade om) så får jag ut från ekvationen ϕ = -3,026019229 rad. Hur går jag vidare nu då?
Ditt uttryck för fasvinkeln ser lite underligt ut. Skall det inte börja med arc tan? Du verkar ha gjort det när du räknat i grader, eftersom arc tan(-3) blir ungefär 71 grader.
tan(ϕ) = -3,026019229 väl?
ϕ = tan^(-1)(-3,026019229) = -1,251627537 rad = -71,7129754 deg.
Ja, fasvinkeln bllir ungefär -1,25 radianer. Det ligger (automatiskt) i det önskade intervallet.
Jo, det kan jag se. Men hur vet jag att det inte finns fler (om jag kan uttrycka mig så)?
Det finns många vinklar som ger det önskade tangens-värdet, men man har bestämt sig för att det är den vinkel som man får om man har arc tan på sitt uttryck, d v s den som liggen mellan pi/2 och -pi/2 somman använder sig av. Varför krångla till det i onödan?
Varför krångla till det och säga att det ska gälla inom ett visst intervall om de ger en alla värden då? Det förvillar uppgiften (i.a.f. för mig)!
Hur skulle du bära dig åt för att få fram ett värde som inte ligger i intervallet mellan pi/2 och - pi/2? Hade det varit en matteuppgift skulle du ha skrivit att vinkeln skulle vara v + n*pi, men när det är fysik nöjer man sig med ett värde (åtminstone i det här fallet, det kanske finns någon bättre fysiker som kan ge exempel på motsatsen i andra fall).