7 svar
4114 visningar
Zeth007 behöver inte mer hjälp
Zeth007 2 – Fd. Medlem
Postad: 3 maj 2017 13:19 Redigerad: 7 maj 2019 20:24

Fartkamera

Hej! Jag ska redovisa den här matte 5 uppgiften men kommer ingen vart gällande fråga 3.. Jag hoppas någon av er kan hjälpa mig att lösa den här kluringen..

Fartkamera:
En polis mäter hastighet på förbipasserande bilar. Han siktar på bilen med ett laserinstrument och kan sedan läsa av med vilken hastighet avståndet mellan instrumentet och bilen förändras.

Bildförklaring: polisen riktar instrumentet rakt mot vägen och då bildas en 90° vinkel, en bil passerar förbi med vinkeln v. 

https://gyazo.com/5555b65da514f342ea484072575e86e6

1. När vinkeln v i figuren är 45° läser polisen av att avståndet från instrumentet till den förbipasserande bilen ökar med 120km/h. Hur snabbt färdas bilen?
2. Vid ett senare tillfälle mäter polismannen mot en bil som färdas med hastighet 70 km/h. Vinkeln v i figuren bestäms nu till 30°. Med vilken hastighet avlägsnar bilen från instrumentet?
3. Polisens laserinstrument kan mäta hastigheter med mycket stor precision, men vinkeln v i figuren kan inte bestämmas bättre än med ett fel på +2° och -2°. Vilka vinklar bör polismannen begränsa sin mätning till om han vill vara säker på att han inte bestämmer hastigheten med ett större fel än 5%?

Affe Jkpg 6630
Postad: 3 maj 2017 19:43

Det var en märkvärdig kluring.
Såvitt jag har förstått kan en polisman inte använda sitt laserinstrument på det sätt som visas i länken.
Polismannen måste rikta instrumentet i fordonens färdriktning, inom en hyfsat liten vinkel där fordonen antingen närmar sig eller fjärmar sig. Instrumentet mäter inte vinkeln till mätobjektet utan bara avstånd med upprepade tidsintervall.

5% fel:  cos(α)±0.95; α±18grader

Sedan ger jag läsarna i uppgift att förstå vilken vinkel jag menar :-)

PeterÅ 842
Postad: 3 maj 2017 19:58

Håller med Affe! 
Exemplet liknar mer kurser i Förarintyg där man lär sig att beräkna sträcka/tid/hastighet med utgångspunkt från kända positioner och räkna på det. Ett laserinstrument kan inte beräkna ett föremåls hastighet från sidan. Det kräver information om aktuell vinkel vilket inte instrumentet har.
Jag anser att detta är ett dåligt exempel att använda i undervisningen. Hälsa din lärare det.

Bubo 7347
Postad: 3 maj 2017 20:03

Nej, nu läser Affe och Peter lite slarvigt.

Det står att polismannen "kan sedan läsa av med vilken hastighet avståndet mellan instrumentet och bilen förändras." och det är ju helt sant. Det står ingenstans att polismannen kan läsa av hur fort bilen kör.

PeterÅ 842
Postad: 3 maj 2017 20:08

Ok, men vidhåller min invändning. Dåligt exempel. Poliser gör inte så.

Bubo 7347
Postad: 3 maj 2017 21:44
PeterÅ skrev :

Ok, men vidhåller min invändning. Dåligt exempel. Poliser gör inte så.

Ja, när jag läser igen håller jag helt med dig. Exemplet är matematiskt korrekt, men ingen skulle använda ett laserinstrument så.

Zeth007 2 – Fd. Medlem
Postad: 6 maj 2017 16:20

Jag ska jämföra polisens verkliga metoder att mäta bilens hastighet med de metoder som jag har använt i uppgiften senare i redovisningen.

matte5ärsvårt 1 – Fd. Medlem
Postad: 7 maj 2019 19:09

Om man inte känner för att göra uppgiften själv så kan man ju läsa detta istället :)) 

Svara
Close