4 svar
538 visningar
minkipay behöver inte mer hjälp
minkipay 62
Postad: 25 mar 2018 20:50

Får läraren bedömma prov såhär?

Hej! 

Min No lärare bedömmer sina prov på så vis att ex:

A=16poäng

B=15 poäng

C= 14,13poäng

D=13,12 poäng

E= 11,10 poäng

Hon tar även alla frågor på proven kopierade av boken och A frågan är då mellan raderna.

A frågorna brukar vara 4 p. (SOM DÅ ÄR MELLAN RADERNA TILLSKILLNAD AV ALLA ANDRA FRÅGOR)

får man fel på A frågan då har man C/D. Liksom är det rätt enligt skolverket och kunskapskraven? 

SeriousCephalopod 2696
Postad: 25 mar 2018 21:12 Redigerad: 25 mar 2018 21:13

Läroplanen och skolverkets allmänna råd reglerar hur lärare sätter slutbetyg men vad man gör med prov lämnas öppet. Lärare har ingen skyldighet att sätta bokstavsbetyg på enskillda prov då dessa ändå inte utgör ämnesbetyg/kursbetyg. 

Formuleringarna kring betygsstegen är dock allmänt: 

"Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda. Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda."

Så att "provbetyg B" inte ges om man inte klarar merparten av A-frågorna kan kan anses vara "i linje" med riktlinjerna, men som sagt, provbetyg är verktyg för att informera eleverna om hur de ligger till och ge vägledning om vad de behöver göra, och som hjälp vid slutbedömning när läraren ska skaffa sig en överblick. 

De är inte samma sak som det skolverket och lagstiftning kallar betyg. 

minkipay 62
Postad: 25 mar 2018 21:20
SeriousCephalopod skrev :

Läroplanen och skolverkets allmänna råd reglerar hur lärare sätter slutbetyg men vad man gör med prov lämnas öppet. Lärare har ingen skyldighet att sätta bokstavsbetyg på enskillda prov då dessa ändå inte utgör ämnesbetyg/kursbetyg. 

Formuleringarna kring betygsstegen är dock allmänt: 

"Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda. Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda."

Så att "provbetyg B" inte ges om man inte klarar merparten av A-frågorna kan kan anses vara "i linje" med riktlinjerna, men som sagt, provbetyg är verktyg för att informera eleverna om hur de ligger till och ge vägledning om vad de behöver göra, och som hjälp vid slutbedömning när läraren ska skaffa sig en överblick. 

De är inte samma sak som det skolverket och lagstiftning kallar betyg. 

Jaha! Men hur kan vår No lärare då ge oss slutbetyg av dessa prov? Jag är rädd eftersom att i gymnasium kommer vi inte ha det "lika enkelt" som i grundskolan nu. Jag kommer ju bli helt chockad! Och hur kan hon följa kunskapskraven då hon endast bedömer oss på hennes kopierade provfrågor? 

Tack,Minkipay

SeriousCephalopod 2696
Postad: 25 mar 2018 21:46 Redigerad: 25 mar 2018 21:47

Det kommer hon inte och gör hon inte. Som lärare tar man hänsyn till alla former genom vilka man uppvisar ämnesrelevanta förmågor och är inte slav till provbetyg. Aktivt deltagande i klassrummet är också tillfällen man uppvisar förmågor, och tas med i bedömningen.

Prov är dock värdefulla eftersom det är enklare att utesluta fusk eller att man egentligen inte förstod vad man gjorde än genom en läxa eller ett grupparbete så de är en viktig del i bedömningen. Däremot kan ju provbetyg vara användbara för eleven (så länge man förstod varför man fick ett visst betyg) då det ger en fingervisning om huruvida man möter sina egna mål eller ej. 

Det kan såklart vara så att dina problem är enklare eller svårare än det medeleleven får men huruvida de kommer från en bok eller ej behöver inte spela roll. Det viktiga är att man utvecklas och känner sig stimulerad.

minkipay 62
Postad: 25 mar 2018 22:06
SeriousCephalopod skrev :

Det kommer hon inte och gör hon inte. Som lärare tar man hänsyn till alla former genom vilka man uppvisar ämnesrelevanta förmågor och är inte slav till provbetyg. Aktivt deltagande i klassrummet är också tillfällen man uppvisar förmågor, och tas med i bedömningen.

Prov är dock värdefulla eftersom det är enklare att utesluta fusk eller att man egentligen inte förstod vad man gjorde än genom en läxa eller ett grupparbete så de är en viktig del i bedömningen. Däremot kan ju provbetyg vara användbara för eleven (så länge man förstod varför man fick ett visst betyg) då det ger en fingervisning om huruvida man möter sina egna mål eller ej. 

Det kan såklart vara så att dina problem är enklare eller svårare än det medeleleven får men huruvida de kommer från en bok eller ej behöver inte spela roll. Det viktiga är att man utvecklas och känner sig stimulerad.

Jaha,då förstår jag. Tack! Du skulle bli perfekt som moderator!

Svara
Close