Fallskärmshoppet
Förstår inte hur jag ska börja här :)
Börja med bild 1 :-)
Vad betyder "a" och "v" och pilarna i högra hörnet av bilderna?
Acceleration och hastighet, vad mer ska man skriva ?:)
Hur ska jag koppla till grafen?
Skippa grafen till stt börja med.
Beskriv istället vad som händer i de olika bilderna och använd då begrepp som är beskrivna i uppgiften.
Acceleration och hastighet, vad mer ska man skriva ?:)
Exempel på en liten början
a: Acceleration under fallet.
v: Fallhastighet relativt flyplanet.
Bild 1):
a = g, Vid uthoppet påverkas hopparen av gravitationen och får en acceleration som är "g = 9.82m/s2"
v = 0, Vid uthoppet är den relativa fallhastigheten noll
Tack!! Hur kan man beskriva människans "pil"? T.ex. i bild 3. Vad händer där?
Hur kan man beskriva människans "pil"
Jaha, dom pilarna såg jag inte!
Dom tycks vara en illustration av diverse krafter
anonym8960 skrev:Tack!! Hur kan man beskriva människans "pil"? T.ex. i bild 3. Vad händer där?
Uppåt-pilen är luftmotstånd och nedåt-pilen är tyngdkraft. När de är lika stora är accelerationen lika med noll och fallskärmshopparen har uppnått något som kallas gränshastigheten, alltså maximal hastighet för det fallet.
Om personen ifråga drar in armarna mot kroppen och lutar sig med huvudet nedåt kommer luftmotståndet minska och personen kommer accelerera till en högre gränshastighet.
Kan du med ovan resonemang beskriva vad som händer i bild 4?
Vad för slags krafter?
edit: Aha tack, såg inte!
I bild 1 så påverkas människan väl av flygplanets golv? Hur kan man beskriva det?
anonym8960 skrev:I bild 1 så påverkas människan väl av flygplanets golv? Hur kan man beskriva det?
Nej, i bild 1 har personen precis hoppat ut ur flygplanet. Om du tittar lite noggrannare ser du att den enda kraften som verkar är tyngdkraften, att hastigheten är noll och accelerationen är som högst där av bilder 1-5.
Jaha. Hur mycket borde man skriva för varje bild? :)
anonym8960 skrev:Jaha. Hur mycket borde man skriva för varje bild? :)
Du ska beskriva ett fallskärmshopp från början till slut. Du ska inte ha en text för varje specifik bild utan du ska skriva en löpande text och använda bilderna som hjälp för formuleringarna.
En teknik kan vara att börja med att skriva en text på några meningar för varje bild och sedan försöka länka ihop dem till en löpande text.
En annan teknik kan vara att helt enkelt försöka svara på frågan "Vad händer under ett fallskärmshopp?".
En tredje teknik kan vara att utgå från grafen och förklara varför den ser ut som den gör baserat på de krafter som fallskärmshopparen utsätts för under och mellan de tidpunkter som beskrivs av bilder 1-6.
Tack så mycket
Prenumererar (:
tack för hjälpen, jag är klar:) undrar bara hur jag kan koppla fallskärmshoppningen till diagrammet ?
och jag undrar även främst vad som händer i bild 6? med marken?
anonym8960 skrev:och jag undrar även främst vad som händer i bild 6? med marken?
Fallskärmshopparen landar - accelerationen är ganska stor och riktad uppåt, hastigheten blir 0.
anonym8960 skrev:tack för hjälpen, jag är klar:) undrar bara hur jag kan koppla fallskärmshoppningen till diagrammet ?
Diagrammet är ett v/t-diagram. Detta betyder att du har fart på y-axeln och tid på x-axeln. Förändring av hastigheten är accelerationen och lutningen på kurvan är förändringen. Om du tänker dig en tangent till kurvan som följer längs med dess rörelse så beskriver den kvalitativt allting som sker mellan steg 1-6.
Jag skulle diskutera varför kurvan ser ut som den gör mellan 1-2, vid 3, vid 4 och vid 6 med utgångspunkt på hur en tangent ser ut. Alltså, med andra ord vad accelerationen är.