17 svar
304 visningar
snowbollen behöver inte mer hjälp
snowbollen 37
Postad: 21 sep 2019 07:52

Faktorisering

Hej! 

Jag behöver hjälp med: Dela upp i så många faktorer som möjligt: x^2 + x − 12

Jag har tidigare faktoriserat uttryck där man lätt kunnat använda sig av konjugatregeln. Men denna har svaret (x+4)(x-3). Hur ska man tänka för att komma fram till det rätta svaret när b-värdet inom paranteserna skiljer sig åt?

 

Tack på förhand!

Dr. G 9500
Postad: 21 sep 2019 08:22

En variant är att lösa ekvationen

x2+x-12=0x^2+x-12=0

 

Annars är det så att ett andragradspolynom kan skrivas som produkten av två förstagradspolynom.

(x-a)(x-b)=x2-(a+b)x+ab(x-a)(x-b)= x^2-(a+b)x+ab

I ditt fall är då 

-(a + b) = 1

ab = 12

Lös ekvationssystemet. 

snowbollen 37
Postad: 21 sep 2019 08:54

Men de vill att jag bara ska faktorisera x^2 + x -12 så långt som möjligt. Jag undrar bara hur de har kommit fram till (x+4)(x-3)?

Euclid 572
Postad: 21 sep 2019 09:23 Redigerad: 21 sep 2019 09:28

Genom att göra som Dr G gjort ovan, dvs löst ekvationssystemet:

x2+x-12=0Uttrycket faktoriseras:(x+a)·(x+b)a+b=1a·b=12a=4, b=-3Det faktoriserad uttrycket ger då ekvationen:(x+4)·(x-3)=0Ekvationens lösning:x=-4 eller x=3

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 21 sep 2019 09:25
emeliefarnstrand skrev:

Men de vill att jag bara ska faktorisera x^2 + x -12 så långt som möjligt. Jag undrar bara hur de har kommit fram till (x+4)(x-3)?

Lös ekvationen x2+x-12=0, exempelvis med hjälp av pq-formeln, precis som Dr.G skrev. Då får du att lösningarna är x=-4 respektive x=3, och då sätter du in de båda lösningarna i uttrycket p(x)=(x-a)(x-b), där a och b är lösningarna till ekvationen p(x)=0.

Euclid 572
Postad: 21 sep 2019 09:29
Smaragdalena skrev:
emeliefarnstrand skrev:

Men de vill att jag bara ska faktorisera x^2 + x -12 så långt som möjligt. Jag undrar bara hur de har kommit fram till (x+4)(x-3)?

Lös ekvationen x2+x-12=0, exempelvis med hjälp av pq-formeln, precis som Dr.G skrev. Då får du att lösningarna är x=-4 respektive x=3, och då sätter du in de båda lösningarna i uttrycket p(x)=(x-a)(x-b), där a och b är lösningarna till ekvationen p(x)=0.

Eller så löser du uppgiften på det sätt som det var avsett, genom faktorisering.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 21 sep 2019 09:33
Euclid skrev:
Smaragdalena skrev:
emeliefarnstrand skrev:

Men de vill att jag bara ska faktorisera x^2 + x -12 så långt som möjligt. Jag undrar bara hur de har kommit fram till (x+4)(x-3)?

Lös ekvationen x2+x-12=0, exempelvis med hjälp av pq-formeln, precis som Dr.G skrev. Då får du att lösningarna är x=-4 respektive x=3, och då sätter du in de båda lösningarna i uttrycket p(x)=(x-a)(x-b), där a och b är lösningarna till ekvationen p(x)=0.

Eller så löser du uppgiften på det sätt som det var avsett, genom faktorisering.

Var står det att det är så man skall göra? Jag har gjort precis det som stod i uppgiften: delat upp x2+x-12 i så många faktorer som möjligt.

Euclid 572
Postad: 21 sep 2019 11:05 Redigerad: 21 sep 2019 11:06
Smaragdalena skrev:
Euclid skrev:
Smaragdalena skrev:
emeliefarnstrand skrev:

Men de vill att jag bara ska faktorisera x^2 + x -12 så långt som möjligt. Jag undrar bara hur de har kommit fram till (x+4)(x-3)?

Lös ekvationen x2+x-12=0, exempelvis med hjälp av pq-formeln, precis som Dr.G skrev. Då får du att lösningarna är x=-4 respektive x=3, och då sätter du in de båda lösningarna i uttrycket p(x)=(x-a)(x-b), där a och b är lösningarna till ekvationen p(x)=0.

Eller så löser du uppgiften på det sätt som det var avsett, genom faktorisering.

Var står det att det är så man skall göra? Jag har gjort precis det som stod i uppgiften: delat upp x2+x-12 i så många faktorer som möjligt.

Uppgiften handlade om att lösa ekvationen mha faktorisering, inte det omvända där du löser ekvationen för att hitta faktorerna.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 21 sep 2019 11:40

Hur vet du det?

Laguna Online 30711
Postad: 21 sep 2019 11:55

Att faktorisera utan att hitta rötterna är i alla fall omöjligt. 

Faktorisering betraktar jag inte som en metod, utan som ett resultat. 

ConnyN 2584
Postad: 21 sep 2019 12:38

I matte 2c från serien Matematik 5000 så kommer att faktorisera före lösning av andragradsekvationer.

Så jag tror att Smaragdalena har en poäng i det hon skriver och även inledande text i frågan säger det.

"Dela upp i så många faktorer som möjligt: x^2 + x − 12" som eleven uppger.

I just det avsnittet i matte 2c är angivet att det går att använda konjugat och kvadrerings-reglerna.

Prövar man sig litet fram med konjugatregeln typ (x+3)(x-3) så upptäcker man nog rätt snart vad svaret ska vara.

Vi underskattar ibland värdet av att se var eleven befinner sig tror jag.

Euclid 572
Postad: 21 sep 2019 13:09
Smaragdalena skrev:

Hur vet du det?

Hur jag vet det? Jag läser frågan ... ett tips.

"Dela upp i så många faktorer som möjligt ..."

Mest sannolikt i syfte att lösa ekvationen.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 21 sep 2019 14:46
Euclid skrev:
Smaragdalena skrev:

Hur vet du det?

Hur jag vet det? Jag läser frågan ... ett tips.

"Dela upp i så många faktorer som möjligt ..."

Mest sannolikt i syfte att lösa ekvationen.

Frågan var:

Dela upp i så många faktorer som möjligt: x^2 + x − 12

Var stod det något om hur detta skulle göras?

Tips

Läs vad som står PÅ raderna, inte mellan dem!

Euclid 572
Postad: 21 sep 2019 17:27
Smaragdalena skrev:
Euclid skrev:
Smaragdalena skrev:

Hur vet du det?

Hur jag vet det? Jag läser frågan ... ett tips.

"Dela upp i så många faktorer som möjligt ..."

Mest sannolikt i syfte att lösa ekvationen.

Frågan var:

Dela upp i så många faktorer som möjligt: x^2 + x − 12

Var stod det något om hur detta skulle göras?

Tips

Läs vad som står PÅ raderna, inte mellan dem!

Tips

Ta inte allt så personligt här i livet.

Euclid 572
Postad: 22 sep 2019 09:12
Laguna skrev:

Att faktorisera utan att hitta rötterna är i alla fall omöjligt. 

Faktorisering betraktar jag inte som en metod, utan som ett resultat. 

Det var två felaktiga påståenden:

  1. Rötterna hittas genom faktorisering, inte tvärt om
  2. Faktorisering är en metod att lösa ekvationer
Laguna Online 30711
Postad: 22 sep 2019 11:38 Redigerad: 22 sep 2019 11:40
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Att faktorisera utan att hitta rötterna är i alla fall omöjligt. 

Faktorisering betraktar jag inte som en metod, utan som ett resultat. 

Det var två felaktiga påståenden:

  1. Rötterna hittas genom faktorisering, inte tvärt om
  2. Faktorisering är en metod att lösa ekvationer

1) Berätta vad du tycker att pq-metoden åstadkommer. För övrigt missförstod du. Jag skrev att om man har faktoriserat så har man hittat rötterna. 

2) Berätta hur metoden faktorisering fungerar. 

Euclid 572
Postad: 24 sep 2019 18:24
Laguna skrev:
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Att faktorisera utan att hitta rötterna är i alla fall omöjligt. 

Faktorisering betraktar jag inte som en metod, utan som ett resultat. 

Det var två felaktiga påståenden:

  1. Rötterna hittas genom faktorisering, inte tvärt om
  2. Faktorisering är en metod att lösa ekvationer

1) Berätta vad du tycker att pq-metoden åstadkommer. För övrigt missförstod du. Jag skrev att om man har faktoriserat så har man hittat rötterna. 

2) Berätta hur metoden faktorisering fungerar. 

1. Jag missförstod eftersom du inte var klar nog i ditt inlägg och det bör ju bemötas för att inte vilseleda en hel generation av blivande matematiker.

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Factorization#General_methods

Laguna Online 30711
Postad: 24 sep 2019 20:30
Euclid skrev:
Laguna skrev:
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Att faktorisera utan att hitta rötterna är i alla fall omöjligt. 

Faktorisering betraktar jag inte som en metod, utan som ett resultat. 

Det var två felaktiga påståenden:

  1. Rötterna hittas genom faktorisering, inte tvärt om
  2. Faktorisering är en metod att lösa ekvationer

1) Berätta vad du tycker att pq-metoden åstadkommer. För övrigt missförstod du. Jag skrev att om man har faktoriserat så har man hittat rötterna. 

2) Berätta hur metoden faktorisering fungerar. 

1. Jag missförstod eftersom du inte var klar nog i ditt inlägg och det bör ju bemötas för att inte vilseleda en hel generation av blivande matematiker.

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Factorization#General_methods

Där står många metoder för att åstadkomma en faktorisering. 

Svara
Close