Faktorisering
Hejsan
Skulle jag kunna få lite vägledning med denna uppgift:
Förenkla uttrycken
a). (𝑥+5)^2−(𝑥−10)^2 / 2x-5
Ska man använda 1: kvaderringsregeln på ena parentesen samt 2:a kvadreringsregeln på den andra parentesen i täljaren? Sedan faktorisera (bryta ut största möjliga faktor) täljaren för att på så vis få 15 som svar?
b). 𝑥^2+7𝑥+6 / (𝑥+1)^2
Är det tillåtet att faktorisera täljaren?
eller är det nån metod omvänt man använder?
a: Ja, det är lämpligt att utveckla parenteserna med hjälp av kvadreringsreglerna för att sedan förenkla och faktorisera.
b: Det är väl alltid "tillåtet" att faktorisera, men inte alltid praktiskt. I det här fallet är det en väldigt bra idé.
Biorr skrev:[...]
a). (𝑥+5)^2−(𝑥−10)^2 / 2x-5
Det du skriver betyder .
Om du istället menar så måste du skriva parenteser runt hela täljaren och hela nämnaren, så här: ((x+5)^2−(x−10)^2)/(2x-5).
b). 𝑥^2+7𝑥+6 / (𝑥+1)^2
Samma här, om du menar så måste du skriva (x^2+7𝑥+6)/(x+1)^2
På b) är det (𝑥^2+7𝑥+6)/(𝑥+1)^2
vid faktorisering av både täljaren och nämnaren så fick jag ((x+1)(x+6))/(x+1)(x+ 1) och därav fick jag svaret
x+6/x+1
men finns det sätt att förklara hur man kom fram till faktoriseringen i täljaren? Uppge nån äformel” Eftersom vissa fall går det att använda omvänd konjugatregöen och omvänd kvadreringsregeln. Men i detta fall var var konstanterna i täljaren olika.
det går väl inte att bevisa med kvadratkomplettering om hur man kom fram till
((x+1)(x+6)) I täljaren
Du kan lösa ekvationen och få rötterna -1 och -6, vilket betyder att den har faktoriseringen du kom fram till.
Eller kan du lösa systemet
vilket du kanske ser direkt har rötterna 6 och 1. Ju bättre man blir på andragradare, ju fler fall finns det där man kan se lösningen direkt.