16 svar
773 visningar
Mir022 behöver inte mer hjälp
Mir022 117
Postad: 10 nov 2019 23:20

Faktorisera täljarna och förkorta så långt som möjligt

4a^2-a/a 

 

Hur börjar jag? vad ska jag göra? fattar ej 

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 10 nov 2019 23:25

Vet du vad faktorisera betyder? Det betyder att "bryta ut". Tex: (2x+6x)=x(2+6). Är det något du kan bryta ut från täljaren kanske?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 10 nov 2019 23:32

Är uttrycket 4a2-aa4a^2-\frac{a}{a}, som du har skrivit, eller 4a2-aa\frac{4a^2-a}{a}? Parenteser spelar stor roll i matte!

Mir022 117
Postad: 10 nov 2019 23:55
Smaragdalena skrev:

Är uttrycket 4a2-aa4a^2-\frac{a}{a}, som du har skrivit, eller 4a2-aa\frac{4a^2-a}{a}? Parenteser spelar stor roll i matte!

 

 

 

Det är den andra. Hur skriver man sådär? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 11 nov 2019 00:03

Om man skriver från en dator använder man formelskrivaren. Den finns näst längst till höger i inskrivningsrutan och ser ut som ett rotenur-tecken. Skriver man från mobilen kan man använda LaTeX för att skriva formler, men det är ganska bökigt.

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 11 nov 2019 01:28
Mir022 skrev:
Smaragdalena skrev:

Är uttrycket 4a2-aa4a^2-\frac{a}{a}, som du har skrivit, eller 4a2-aa\frac{4a^2-a}{a}? Parenteser spelar stor roll i matte!

 

 

 

Det är den andra. Hur skriver man sådär? 

Glöm inte parantes bara. I en sån här enklare uppgift gör det inget, men om det är en stor och komplicerad uppgift är der nog bra för både dig själv och oss om du är noga med paranteser.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 11 nov 2019 06:27
Qetsiyah skrev:
Mir022 skrev:
Smaragdalena skrev:

Är uttrycket 4a2-aa4a^2-\frac{a}{a}, som du har skrivit, eller 4a2-aa\frac{4a^2-a}{a}? Parenteser spelar stor roll i matte!

 

 

 

Det är den andra. Hur skriver man sådär? 

Glöm inte parantes bara. I en sån här enklare uppgift gör det inget, men om det är en stor och komplicerad uppgift är der nog bra för både dig själv och oss om du är noga med paranteser.

Jag kan inte hålla med om att "det inte gör nånting"  att glömma parenteser- utan parenteser blir det ett helt annat uttryck, som kan förenklas men inte faktoriseras.

Yngve 40157 – Livehjälpare
Postad: 11 nov 2019 07:18 Redigerad: 11 nov 2019 07:25
Mir022 skrev:

Det är den andra. Hur skriver man sådär? 

Du kan även skriva (4a^2-a)/a, så blir det tydligt vad som avses.

När du ska faktorisera täljaren så kan du leta efter gemensamma faktorer i täljarens termer.

Det kan då löna sig att skriva ut kvadraten som en multiplikation:

Täljaren är 4a^2 - a. Det kan skrivas som 4*a*a - a, vilket kan skrivas som 4*a*a -1*a.

Täljaren består alltså av två termer.

  • Den första termen är en produkt av de tre faktorerna 4, a och a.
  • Den andra termen är en produkt av de två faktorerna 1 och a.

Du kan nu bryta ut de gemensamma faktorerna.

Du kan läsa mer om faktorisering -> här <-

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 11 nov 2019 10:05 Redigerad: 11 nov 2019 10:15
Smaragdalena skrev:

Qetsiyah skrev:

Glöm inte parantes bara. I en sån här enklare uppgift gör det inget, men om det är en stor och komplicerad uppgift är der nog bra för både dig själv och oss om du är noga med paranteser.

Jag kan inte hålla med om att "det inte gör nånting"  att glömma parenteser- utan parenteser blir det ett helt annat uttryck, som kan förenklas men inte faktoriseras.

Det blir inte ett helt annat uttryck på grund av två saker: mitt pragmatiska öga och erfarenhet av uppgifter. En av dessa två saker vet jag att du har.

Som jag skrev gör det inget på grund av att frågan är enkel i detta fall, och därför kunde jag (och antagligen även du) gissa vilket eleven menade. Hade uttrycket varit större och krångligare så hade paranteser varit viktigt.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 11 nov 2019 10:17

Det blir inte ett helt annat uttryck på grund av två saker: mitt pragmatiska öga och erfarenhet av uppgifter. En av dessa två saker vet jag att du har.

Det ÄR ett helt annat uttryck. Om du väljer att tolka det på ett felaktigt sätt - för att du vet att det var det som menades - är det DU som gör fel, också. Man måste lära sig att skriva vad man menar och ingenting annat i matematik.

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 11 nov 2019 10:22

Du visste vad eleven menade trots att uttrycket var felskrivet, inte sant?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 11 nov 2019 10:46
Qetsiyah skrev:

Du visste vad eleven menade trots att uttrycket var felskrivet, inte sant?

Jag kunde gissa vad trådstartaren menade egentligen, men det var inte det som stod. Man måste lära sig använda parenteser korrekt.

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 11 nov 2019 10:49

Ja, just det, det var min mening också.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 11 nov 2019 11:25
Qetsiyah skrev:

Ja, just det, det var min mening också.

Varför påstod du då att det inte spelar någon roll med parenteser "i en sån här enklare uppgift"? Parenteser spelar roll även här.

Qetsiyah 6567 – Livehjälpare
Postad: 11 nov 2019 13:04

För att vi som svarar på frågan förstår ändå!

Laguna 30251
Postad: 11 nov 2019 14:21

Det räcker inte att vi förstår frågan. Vi ska hjälpa eleven att prestera ett korrekt svar.

Mir022 117
Postad: 11 nov 2019 14:27
Laguna skrev:

Det räcker inte att vi förstår frågan. Vi ska hjälpa eleven att prestera ett korrekt svar.

Thanks man. Men @yngve hjälpte till, ska testa mig fram när jag är hemma

Svara
Close