Faktorisera så långt som möjligt
Hej!
Jag undrar varför det inte går att lösa denna uppgift på detta sätt? Jag antar att det är för att jag inte har faktoriserat uttrycket, men det borde väll inte behövas om jag bara gör som jag har gjort nedan? Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara varför det inte går att göra som jag gör!
Tack på förhand!
..3
Men hur ska det hjälpa mig förstå varför det ej går att göra som jag gör?
Mohammad Abdalla skrev:
3+6/3 är väll ändå 3 och inte 6?
karisma skrev:Mohammad Abdalla skrev:3+6/3 är väll ändå 3 och inte 6?
Precis, men om man använder metoden som du visar på bilden så får men det till 6 vilket är fel.
karisma skrev:
3+6/3 är väll ändå 3 och inte 6?
Nej, 3+6/3 = 3+2 = 5, men (3+6)/3 = 3. Parenteser är viktiga i matematik.
Gör så här, sätt
Vi har nu
Du stryker , och får .
Säg att u=2, detta hade gett:
, din metod menar att detta blir 4, men du håller nog med att detta bör bli 2.
Förstår du nu vad Mohammad menar och bad du gör för fel? :)
Dracaena skrev:Gör så här, sätt
Vi har nu
Du stryker , och får .
Säg att u=2, detta hade gett:
, din metod menar att detta blir 4, men du håller nog med att detta bör bli 2.
Förstår du nu vad Mohammad menar och bad du gör för fel? :)
Jag förstår vad du menar, men om u = 2, så är väll 2u + 2x2 och inte 4 + 4?
Vad menar du?
Om u=2 får du (2²+2*2)/2²
Hur kan du ha båda u och x?
Om u=2 är x=1 men detta spelar ingen roll just i detta sammanhanget.
Dracaena skrev:Vad menar du?
Om u=2 får du (2²+2*2)/2²
Hur kan du ha båda u och x?
Om u=2 är x=1 men detta spelar ingen roll just i detta sammanhanget.
Du skrev:
”Du stryker u2, och får 2u”
karisma skrev:Dracaena skrev:Vad menar du?
Om u=2 får du (2²+2*2)/2²
Hur kan du ha båda u och x?
Om u=2 är x=1 men detta spelar ingen roll just i detta sammanhanget.
Du skrev:
”Du stryker u2, och får 2u”
Dracaena försöker visa vad det är som du har gjort fel.