Facit
Hej! skulle behöva att någon rättar mitt svar till denna uppgift:
Hej! Lösningen ser inte helt rätt ut. Du vet att du har ett visst antal pojkar totalt och att 32% av dessa dansar street. Sen har du ett obestämt antal flickor totalt, och 32% av flickorna dansar street. Frågan är hur många elever som totalt dansar street. Din lösning stämmer i det fall som totala antalet flickor är lika många som totala antalet pojkar, men din lösning tar inte hänsyn till det fall där totala antalet flickor och totala antalet pojkar är olika många. Andelen elever som dansar street är antalet flickor som dansar street plus antalet pojkar som dansar street, dividerat på totala antalet elever på dansskolan. Vad händer med andelen om antalet pojkar och flickor är olika många?
tindra03 skrev:Hej! Lösningen ser inte helt rätt ut. Du vet att du har ett visst antal pojkar totalt och att 32% av dessa dansar street. Sen har du ett obestämt antal flickor totalt, och 32% av flickorna dansar street. Frågan är hur många elever som totalt dansar street. Din lösning stämmer i det fall som totala antalet flickor är lika många som totala antalet pojkar, men din lösning tar inte hänsyn till det fall där totala antalet flickor och totala antalet pojkar är olika många. Andelen elever som dansar street är antalet flickor som dansar street plus antalet pojkar som dansar street, dividerat på totala antalet elever på dansskolan. Vad händer med andelen om antalet pojkar och flickor är olika många?
Andelen är inte densamma för pojkar och flickor
’bump’
Är lite förvirrad över hur jag ska fortsätta med den här uppgiften. Någon som kan ge en hint?
Ha en fin dag skrev:tindra03 skrev:Hej! Lösningen ser inte helt rätt ut. Du vet att du har ett visst antal pojkar totalt och att 32% av dessa dansar street. Sen har du ett obestämt antal flickor totalt, och 32% av flickorna dansar street. Frågan är hur många elever som totalt dansar street. Din lösning stämmer i det fall som totala antalet flickor är lika många som totala antalet pojkar, men din lösning tar inte hänsyn till det fall där totala antalet flickor och totala antalet pojkar är olika många. Andelen elever som dansar street är antalet flickor som dansar street plus antalet pojkar som dansar street, dividerat på totala antalet elever på dansskolan. Vad händer med andelen om antalet pojkar och flickor är olika många?
Andelen är inte densamma för pojkar och flickor
Är den inte? Vilken andel är störst då, andelen tjejer som sansar street eller andelen killar som dansar street?
I just denna fråga är ju andelarna lika stora (32%) så spelar det ingen roll hur många pojkar och flickor det finns i skolan.
Vi kan kalla antalet pojkar för P och antalet flickor för F
Då finns de P+F antal elever i skolan
antalet pojkar som dansar street är 32 % av P bli 0,32P
antalet flickor som dansar street är 32 % av F bli 0,32F
och andelen elever som dansr street i skolan blir
Om det inte hade varit samma andel (32%) av pojkarna/flickorna som dansar street så hade uppgiften inte gått att lösa utan mer information.
joculator skrev:I just denna fråga är ju andelarna lika stora (32%) så spelar det ingen roll hur många pojkar och flickor det finns i skolan.
Vi kan kalla antalet pojkar för P och antalet flickor för F
Då finns de P+F antal elever i skolan
antalet pojkar som dansar street är 32 % av P bli 0,32P
antalet flickor som dansar street är 32 % av F bli 0,32Foch andelen elever som dansr street i skolan blir
Om det inte hade varit samma andel (32%) av pojkarna/flickorna som dansar street så hade uppgiften inte gått att lösa utan mer information.
Tack! Då förstår jag
En fråga bara, hur kan 0,32 + 0,32 bli 0,32?
Jag har aldrig skrivit 0,32+0,32=0,32
Menar du
Detta har med paranteser att göra. Om du inte lärt dig det än så kommer det senare.
Det gäller att:
Men jag använde det 'baklänges' där jag hade hade ab+ac och bröt ut a och fick a(b+c).
I mitt fall var a=0,32
Om detta blev en förklaring på en nivå som du inte kommit till än hoppas jag att någon annan kan förklara detta bättre.