6 svar
430 visningar
Calsey 143 – Fd. Medlem
Postad: 6 feb 2017 19:57

F-A eller G-MVG ?

Som titeln lyder, skulle du hellre vilja ha/haft F-A systemet eller G-MVG? Motivera gärna/Förklara gärna varför!

/Med vänlig hälsning Cal

emmynoether 663 – Fd. Medlem
Postad: 6 feb 2017 22:23

Jag hade G-MVG i gymnasiet och har nu F-A på högskola, jag gillar F-A mycket bättre eftersom det erbjuder ett rättvisare sätt att bedöma elevers kunskap. När jag gick gymnasiet så var det alldeles för många som fick samma betyg trots att det fanns en tydlig skillnad mellan deras kunskaper, idag är det bättre.

Zeshen 479
Postad: 6 feb 2017 22:54

Jag var en av de "första" och "yngsta" som blev betygsatt i F-A systemet när det precis kom ut. Då gick jag i sexan och man hade precis börjat få betyg och bedömningar. Nu går jag i första året i gymnasiet på natur och det känns mycket rättvisare att ha A-F. Det är ju svårt att välja mellan VG och MVG. Fördelen är att det inte är lika svårt att få MVG än VG men man ska ju få det man förtjänar. Fördelen är även att de som annars skulle få VG får B och det är ju bra, så det finns för- och nackdelar. Även nu så finns det skillnad mellan elever som har A men betydligt mindre än IG-MVG systemet. Ibland är det också kul att få en challenge också, så man får säga till att kämpa för A men framför allt för det man tycker är roligt med skolan om man nu gillar något ämne. Men det är bara egna tankar och åsikter. Jag har ju vuxit upp med F-A systemet så jag vet ju inte riktigt hur det är att ha IG-MVG systemet.

Calsey 143 – Fd. Medlem
Postad: 7 feb 2017 17:02

Tack Emmynoether och Zeshen för era svar. Håller fullständigt med er, speciellt med att det blir mer rättvist!

sprite111 694
Postad: 8 feb 2017 10:29

Problemet uppstår då lärarna inte får rätt utbildning och betygsätter enligt gamla krav/regler.

Calsey 143 – Fd. Medlem
Postad: 8 feb 2017 11:01
sprite111 skrev :

Problemet uppstår då lärarna inte får rätt utbildning och betygsätter enligt gamla krav/regler.

 Jo, det är ju ochså sant.

Faris 5
Postad: 9 feb 2017 22:22

Båda systemet har såklart sina för-nackdelar, jag själv, som är van vid G-MVG ser detta system som något mer rättsvist. Den största skillnaden man gjort mellan dessa system är att införa gråzoner mellan stegen, dvs D och B. Detta kan man se på lite olika sätt såklart, vissa menar att det ger mer utrymme för lärare att bedömma elevens faktiska nivå, andra tycker att mellan stegen bara förlänger processen till de övriga stegen dvs E, C samt A.

Svara
Close