2 svar
180 visningar
Korra 3798
Postad: 15 jan 2018 01:10 Redigerad: 15 jan 2018 01:24

Extremt komplex sannolikhetsberäkning - tidskrävande

Hej.
Jag förstår att denna typen av uppgift är tidskrävande och extremt svår att beräkna. Uppgiften kanske även kräver mer viktig information än jag lyckats få med vilket jag gärna ger om ni frågar. Jag är väldigt tacksam om du som läser kan försöka förstå min idé och bara på ett ungefär berätta om det vore möjligt att komma nära en sådan beräkning.

OBS: Detta är inte till för att fuska på ett spel utan av rent intresse och nöje bara se om det skulle fungera!


Mitt mål är att skriva ett program som kan beräkna sannolikheten för vart personer kan tänkas befinna sig på ett spel.
Spelet går ut på att man får landa på en ö och samla resurser/vapen och sedan försöka överleva tills man är den enda personen på ön.

*Programmet ska liksom färga kartan och så ska den visa färger (nyongrönt till mörkrött) för vart spelarna kan tänkas befinna sig.
*Programmet ska också ta hänsyn till vart jag befinner mig och ta hänsyn till om någon befinner sig inom mitt synhåll eller inte.
*Programmet kommer att förstå när jag har en spelare i sikte och även ta hänsyn till det, då kommer färgen att vara mörkröd och indikera 100%.

Jag söker inte svar på problematik kring programmeringsdelen utan bara matematikdelen.
Det finns många faktorer som kan hjälpa till att förutspå vart personer kan befinna sig och ni får gärna fråga om det är möjligt att ta fram ytterligare faktorer. (jag har skrivit ner dessa längst ner)

Kartan: Kartan har rutor inritade och dessa skulle kunna användas för att underlätta beräkningen av sträckor/areor om man antar att varje ruta är 1 km^2 Även hastigheter! Hastigheten för hur snabbt en person kan röra sig kan också vara viktigt.

100 personer hoppar från en svävande buss som flyger enligt följande spår över en ö(första bilden). Bussens riktning är annorlunda för varje match men det kan programmet ta hänsyn till, detta behöver bara fungera för ett exempel för att fungera för alla exempel.
Du har hela tiden koll på hur många personer som fortfarande lever på ön.

Varje person som befinner sig i bussen kommer att tvingas av bussen efter 36 sekunder du får sedan ett paraply som du frivilligt kan ta fram och lägga undan medans du svävar ner till marken.
Då ditt paraply inte är aktiverat så kan du antingen falla fritt vilket, dyka rakt ner eller dyka frammåt/ner, dessa olika lägen har olika hastigheter.
falla fritt – långsamast
dyk/falla frammåt – medel långsamt
dyka rakt ner – snabbast

Efter att 36 sekunder har passerat så markeras en cirkel på följande storlek på ett helt slumpmässigt ställe på kartan Men det är 100% säkert att halva cirkelns area alltid innefattar grön färg(alltså landskap och inte vatten, det innebär också att cirkelns linje kan hamna utanför kartan.
(Jag har tänkt använda mig av rektanglarna för att hålla koll på sträckor/areor)


Jag förtydligar bara så att man fortfarande är med.
1 Buss svävar – 36 sekunder
2 Cirkel ploppar fram, varar i 2-3 minuter
3 en storm rör sig mot cirkelns kanter och når fram efter 3 minuter (när stormen når fram så har det gått 36+(2 eller 3) + 3 minuter

Ingen person får befinna sig utanför stormen, man tar skada om man gör det och stormen tvingar spelarna att röra sig in mot cirklarna.
Efter den första cirkeln så ploppar en ny cirkel fram helt slumpmässigt innanför den nuvarande cirkeln och med mindre area.


Efter detta så står stormen stilla i 90 sekunder, därefter så beger sig stormen mot den mindre cirkeln.
Stormen når fram efter ytterligare 90 sekunder

Faktorer som jag har tänkt på:
1 Du får se vart alla hoppar ur bussen och kan räkna exakt hur många som lämnar bussen vid en viss punkt över ön. om man hoppar ur bussen över Wailing Woods (Längs ner till höger) så är det ju högs osannolikt att man väljer att sväva hela vägen tillbaks til begynnelsen av från den norra sidan. Så med hjälp av den vetskapen kan man nästan gissa att de personer som hoppar ur där kommer att befinna sig där. Det enda negativa med att låta bussen åka hela sträckan är att man själv måsta hoppa av i slutet också då men det är inga problem.

2. Kistor, ammunitionslådor och annat som ligger utspritt på ön finns alltid på en och samma plats, man kan ta reda på vart detta ligger och pricka ut dessa områden. Det är 100% säkert att personerna kommer att landa vid en stuga/storstad/läger eller liknande, någonstans där det finns användbart material. Även dessa kan prickas ut.


För att man ska få en liten överblick av hur spelet ser ut så länkar jag en eller två bilder/videos
Det går även att googla om man vill, Fortnite heter spelet

Så ser det ur när personerna hoppar ut ur bussen:
https://streamable.com/ctadk



Väldigt tacksam om du läste igenom allt och ger någon feedback, tack. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 jan 2018 06:59

En liten fysiktanke, bara. Fritt fall innebär att man faller utan bromsande krafter. Det  går inte att falla snabbare än fritt fall om man inte har en motor som ger en fart neråt. Du borde alltså byta ut lite beteckningar i följande text:

Då ditt paraply inte är aktiverat så kan du antingen falla fritt vilket, dyka rakt ner eller dyka frammåt/ner, dessa olika lägen har olika hastigheter.
falla fritt – långsamast
dyk/falla frammåt – medel långsamt
dyka rakt ner – snabbast

Korra 3798
Postad: 15 jan 2018 11:24 Redigerad: 15 jan 2018 11:42
Smaragdalena skrev :

En liten fysiktanke, bara. Fritt fall innebär att man faller utan bromsande krafter. Det  går inte att falla snabbare än fritt fall om man inte har en motor som ger en fart neråt. Du borde alltså byta ut lite beteckningar i följande text:

Då ditt paraply inte är aktiverat så kan du antingen falla fritt vilket, dyka rakt ner eller dyka frammåt/ner, dessa olika lägen har olika hastigheter.
falla fritt – långsamast
dyk/falla frammåt – medel långsamt
dyka rakt ner – snabbast

Går ej att redigera längre, ändra om du vill.

Svara
Close