Exstremvärdesproblem
Jag har en inlämningsuppgift om exstremvärdes problem.Jag ska komma på ett exstremvärdes problem som jag ska lösa.Samt ha med funktionens definitionsmängd,derivatans nollställe,tecken tabell,andra derivata samt slutsats ska jag ha med.
Här är mitt exstremvärdes problem jag har kommit på
Ett Mobilföretag ska räkna ut intäkterna ykr från förra året.Genom resultat och bevis kan man använda denna fomel 2000x-5x2
2 är en kanot uppkjutning misslyckas skjuta från en tank.det kan beskrivas med formeln
-8t2+9,6t+38,2
y är kanotens höjd över tanken,t är sekunden efter uppskutning
Jag behöver hjälp komma på ett exstremvärdes problem då dessa är lika exempel uppgifterna snälla kan någon hjälpa
Det står i Pluggakutens regler att man skall undvika ordet Hjälp!!! och liknande, så jag tog bort HJÄLP från rubriken. Tog också bort fetning och kursivering gjorde det mer svårläst. /Smaragdalena, moderator
matteupp95 skrev :Jag har en inlämningsuppgift om exstremvärdes problem.Jag ska komma på ett exstremvärdes problem som jag ska lösa.Samt ha med funktionens definitionsmängd,derivatans nollställe,tecken tabell,andra derivata samt slutsats ska jag ha med.
Här är mitt exstremvärdes problem jag har kommit på
Ett Mobilföretag ska räkna ut intäkterna ykr från förra året.Genom resultat och bevis kan man använda denna fomel 2000x-5x2
2 är en kanot uppkjutning misslyckas skjuta från en tank.det kan beskrivas med formeln
-8t2+9,6t+38,2
y är kanotens höjd över tanken,t är sekunden efter uppskutning
Jag behöver hjälp komma på ett exstremvärdes problem då dessa är lika exempel uppgifterna snälla kan någon hjälpa
Du kanske kan välja att sätta upp en funktion som beskriver ett flyplans förbrukning av flygfotogen som funktion av dess hastighet?
Funktionen kan då vara en andragradsfunktion som har ett minimum vid en viss hastighet. Du kan ange att denna funktion bara gäller inom ett bestämt hastighetsintervall. Parabeln bör vara ganska "platt", dvs det bör inte vara astronomiska skillnader i förbrukning inom intervallet.
Du får googla fram uppgifter om flygplans hastigheter och ungefärlig faktisk förbrukning av flygfotogen för att problemet ska bli verklighetstroget.
Sådana här uppgifter räknas som prov, hur man ska klara av de utan hjälp. Man får inte hjälpa vid sådana situationer. Läraren gör en bedömning, när det gäller matte. Man lurar sig själv. Får man bra bedömning av sådana här saker och provet och insändnings uppgifterna pratar inte samma sak mer. Gör man det här utan hjälp och läraren bedömer, så ligger man i den nivån i matten, när det är prov också. Frågar man hjälp misslyckas man med provet. Man är att lurar sig själv på det viset.
Det är en inlämningsuppgift som inte ens kommer betygsättas så vad meningen om att du ska föreläsa vad som är rätt och fel,jag klarar av göra den själv men iböand kanske man behöver hjälp