Exponenter
vad är X. Jag gjorde 88•5 sen delat på två men det var tydligen fel osen 88•5 känns ologiskt så jag vet verkligen inte hur jag ska räkna ut det
Hej Sofia!
Snabb fråga. Har du jobbat med logaritmer innan?
AniketRay skrev:Hej Sofia!
Snabb fråga. Har du jobbat med logaritmer innan?
Nej, vad e d
Sofiaaaaaaaa skrev:AniketRay skrev:Hej Sofia!
Snabb fråga. Har du jobbat med logaritmer innan?
Nej, vad e d
Nä jag förstår att du kanske inte har gjort logaritmer än. Tror man gör det i gymnasiet nu. Jag vet inte hur man kan göra denna frågan utan logaritmer. Vart fick du tag på frågan? Kanske det hjälper mig
Ska det inte möjligen vara sex stycken 688? Nu har du bara fem.
AniketRay skrev:Sofiaaaaaaaa skrev:AniketRay skrev:Hej Sofia!
Snabb fråga. Har du jobbat med logaritmer innan?
Nej, vad e d
Nä jag förstår att du kanske inte har gjort logaritmer än. Tror man gör det i gymnasiet nu. Jag vet inte hur man kan göra denna frågan utan logaritmer. Vart fick du tag på frågan? Kanske det hjälper mig
Min lärare gjorde fake nationella prov o den frågan kom på provet
Laguna skrev:Ska det inte möjligen vara sex stycken 688? Nu har du bara fem.
Det stog så på provet
Så frågan är bara "Hitta värdet av X i denna ekvationen"?
Hej!
Jag är övertygad om att din lärare tänkt att det ska vara 6 termer med . (Annars krävs mer matte än vad som ingår i grundskolan.) Alltså:
Har du någon idé hur man kan börja lösa ekvationen då?
Klas skrev:Hej!
Jag är övertygad om att din lärare tänkt att det ska vara 6 termer med . (Annars krävs mer matte än vad som ingår i grundskolan.) Alltså:
Har du någon idé hur man kan börja lösa ekvationen då?
Nej
Sofiaaaaaaaa skrev:Klas skrev:Hej!
Jag är övertygad om att din lärare tänkt att det ska vara 6 termer med . (Annars krävs mer matte än vad som ingår i grundskolan.) Alltså:
Har du någon idé hur man kan börja lösa ekvationen då?
Nej
Eftersom det är 6 likadana termer kan vi skriva om det till . Och sedan kan du använda en av potenslagarna...
Klas skrev:Sofiaaaaaaaa skrev:Klas skrev:Hej!
Jag är övertygad om att din lärare tänkt att det ska vara 6 termer med . (Annars krävs mer matte än vad som ingår i grundskolan.) Alltså:
Har du någon idé hur man kan börja lösa ekvationen då?
Nej
Eftersom det är 6 likadana termer kan vi skriva om det till . Och sedan kan du använda en av potenslagarna...
Aha. Så vad är X?
6 är samma sak som 6 en gång, i potensform . Vi får då
Alltså är x = 89.