4 svar
458 visningar
mirr 28 – Fd. Medlem
Postad: 16 nov 2017 19:04

Exempel

"Genom att ge exempel relaterar eleven något i kursens innehåll till dess betydelse inom andra ämnen, yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om exemplens relevans." 

Någon som vet vad för exempel man kan ge på detta? Eller överhuvudtaget hur jag ska tänka?

jonis10 1919
Postad: 16 nov 2017 20:42

Hej

Jag har erfarenhet att läraren brukar ge en relevans uppgift. Där du ska förklara ett matematisk samband eller en upptäckt (som finns i din kursbok) som du sedan kan applicera i det verkliga livet. T.ex. Pythagoras sats, hur har det påverkat oss människor idag? vilken betydelse har det haft inom byggyrket etc. Du ska alltså kunna dra kopplingar till vad för konsekvenser, fördelar och användnings områden upptäckten har.

mirr 28 – Fd. Medlem
Postad: 16 nov 2017 20:52

Jag läser matte 3b och det jag kan komma på är att
-Om man vill tex beskriva hur fort eller långsamt något förändras vid en tidpunkt så kan man använda sig utav derivatan. 
-Om man tex vill undersöka hyreshöjningar i ett bostadsområde eller hur vattnets temperatur minskar så är det en genomsnittlig förändring och då använder man sig av ändringskvoten.
-Om man tex sysslar med ekonomiska beräkningar där man gör flera insättningar så kan man använda sig utav summaformeln för en geometrisk talföljd

?

jonis10 1919
Postad: 16 nov 2017 21:01 Redigerad: 16 nov 2017 21:01

Om du läser 3b antar jag att du går sam eller ekonomisk inriktning? Då kanske du kan relatera till ekonomi t.ex. ekonomiska beräkningar som du sa. Men hur har det påverkat samhället? Varför började man använda sig summaformeln? hur såg det ut för 2000 år sedan? Använde man sig av samman metoder då? Vem kom på det här, varför då? 

mirr 28 – Fd. Medlem
Postad: 16 nov 2017 21:02

Läser denna kurs på distans.

Finns detta svar på google eller haha? Hur ska man tänka?

Svara
Close