Exempel
"Genom att ge exempel relaterar eleven något i kursens innehåll till dess betydelse inom andra ämnen, yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om exemplens relevans."
Någon som vet vad för exempel man kan ge på detta? Eller överhuvudtaget hur jag ska tänka?
Hej
Jag har erfarenhet att läraren brukar ge en relevans uppgift. Där du ska förklara ett matematisk samband eller en upptäckt (som finns i din kursbok) som du sedan kan applicera i det verkliga livet. T.ex. Pythagoras sats, hur har det påverkat oss människor idag? vilken betydelse har det haft inom byggyrket etc. Du ska alltså kunna dra kopplingar till vad för konsekvenser, fördelar och användnings områden upptäckten har.
Jag läser matte 3b och det jag kan komma på är att
-Om man vill tex beskriva hur fort eller långsamt något förändras vid en tidpunkt så kan man använda sig utav derivatan.
-Om man tex vill undersöka hyreshöjningar i ett bostadsområde eller hur vattnets temperatur minskar så är det en genomsnittlig förändring och då använder man sig av ändringskvoten.
-Om man tex sysslar med ekonomiska beräkningar där man gör flera insättningar så kan man använda sig utav summaformeln för en geometrisk talföljd
?
Om du läser 3b antar jag att du går sam eller ekonomisk inriktning? Då kanske du kan relatera till ekonomi t.ex. ekonomiska beräkningar som du sa. Men hur har det påverkat samhället? Varför började man använda sig summaformeln? hur såg det ut för 2000 år sedan? Använde man sig av samman metoder då? Vem kom på det här, varför då?
Läser denna kurs på distans.
Finns detta svar på google eller haha? Hur ska man tänka?