Ett rep är 190m som ska delas i A,B och C
Kan någon förklara så enkelt som det går vad som hände efter 19/6x=190? Snälla prata inte mattespråk med mig tar längre tid för mig att förstå har svårt för matte förklara gärna så enkelt som det går att förstå, tack!!
är ju samma sak som
vi börjar med att multiplicara bägge sidor med 6 (och förkortar i VL)
sedan dividera vi bägge sidor med 19 (och förkortar i VL)
Säg till om det är något steg som behöver förklaras tydligare.
Man gör samma sak på båda sidan av likhetstecknet tills x står ensamt. Så här ser det ut om man tar det i flera steg:
tl/dr: Multiplicera först allt med 6. Dividera sedan allt med 19.
ska man alltid ta och multiplicera bort nämnaren först sedan de som återstår ska man alltid dividera med bägge sidor eller är det bara i det här fallet?
och hur vet jag om jag ska skriva C: 2x eller x^2 detta förvirrar mig lite är det samma sak eller? dom skrev 2x vad är skillnaden på dom?
mattegeni1 skrev:och hur vet jag om jag ska skriva C: 2x eller x^2 detta förvirrar mig lite är det samma sak eller? dom skrev 2x vad är skillnaden på dom?
2x = 2*x = x + x
x^2 = x*x
Exempel:
Om x = 3 så är 2x = 2*3 = 6 men x^2 = 3*3 = 9
mattegeni1 skrev:ska man alltid ta och multiplicera bort nämnaren först sedan de som återstår ska man alltid dividera med bägge sidor eller är det bara i det här fallet?
Du ska alltid göra samma sak både på vänster och höger sida. Vilken ordning du "ska" göra saker är inte alltid densamma.
jag förstår, men i vilket sammanhang ska man veta om dom frågar efter 2x eller x^2 kan du ge exempel på 2 skilda frågor där dom frågar efter 2x eller x^2 ??
betyder "två gånger x"
betyder "x gånger x"
Det är två olika saker, och vad de betyder måste du lära dig utantill!
jag vet vad det betyder men jag förstår inte vilken jag ska använda i vilken sammanhang om någon kunde förklara så är jag tacksam
Jag har tyvärr lite svårt att förstå vad du menar. Först frågar du om och är samma sak. När vi förklarar vad de betyder säger du att du redan vet vad de betyder. Det gör att jag inte riktigt fattar vad det är du undrar över.
I talet du har frågat om nämns aldrig överhuvudtaget. Det finns inte i frågan och inte i lösningsförslaget. Därför behöver du inte heller använda när du löser den här uppgiften.
mattegeni1 skrev:jag förstår, men i vilket sammanhang ska man veta om dom frågar efter 2x eller x^2 kan du ge exempel på 2 skilda frågor där dom frågar efter 2x eller x^2 ??
Exempel 1:
En kopp kaffe kostar x kronor. En bulle kostar dubbelt så mycket. Vad kostar bullen?
Lösning: Dubbelt så mycket som x är ju 2*x, vilket kan skrivas 2x.
Svar: Bullen kostar 2x kronor.
----------
Exempel 2:
En kvadrat har sidlängden x cm. Hur stor är kvadratens area?
Lösning: Arean är lika med bredden multiplicerat med längden. Eftersom det är en kvadrat så är bredden och längden lika stora, dvs x cm. Arean blir alltså x*x = x^2 cm^2
Svar: Arean är x^2 cm^2
Jag vet att x^2= x•x och 2x är 2x=x+x men när dom frågar en fråga hur ska jag veta om dom vill ha 2x eller x^2
Tack Yngve!!! glad att du alltid lyckas att förstå mig
hur gör man enklast om decimaltal/vanliga tal till bråkform kan någon ge ett enkelförklarat exempel?
mattegeni1 skrev:hur gör man enklast om decimaltal/vanliga tal till bråkform kan någon ge ett enkelförklarat exempel?
Tal med decimaler exempel 1:
Skriv talet 1,4 i bråkform.
{förläng med 10 eftersom vi har 1 decimal}
(multiplicera upp i täljaren)
(förkorta med 2)
Tal med decimaler exempel 2:
Skriv talet 0,13 i bråkform.
{förläng med 100 eftersom vi har 2 decimaler)
(multiplicera upp i täljaren)
(går inte att förkorta)
Heltal exempel:
Skriv talet 7 i bråkform.
Här kan du själv välja vilken nämnare du vill ha. Säg att du vill skriva talet i åttondelar.
(förläng med 8)
(multiplicera upp i nämnaren)
Yngve skrev:mattegeni1 skrev:hur gör man enklast om decimaltal/vanliga tal till bråkform kan någon ge ett enkelförklarat exempel?
Tal med decimaler exempel 1:
Skriv talet 1,4 i bråkform.
{förläng med 10 eftersom vi har 1 decimal}
(multiplicera upp i täljaren)
här förstår jag inte 1*10=10 4*10=40 du har skrivit 14??(förkorta med 2)
Tal med decimaler exempel 2:
Skriv talet 0,13 i bråkform.
{förläng med 100 eftersom vi har 2 decimaler)
(multiplicera upp i täljaren)
(går inte att förkorta)
Heltal exempel:
Skriv talet 7 i bråkform.
Här kan du själv välja vilken nämnare du vill ha. Säg att du vill skriva talet i åttondelar.
(förläng med 8)
(multiplicera upp i nämnaren)
jaha nu när jag försökt räkna själv förstår jag är det alltid delat med 2 efter man gjort om till bråk eller kan man dela med annan möjlig siffra sen undrar jag om heltalet fick du till 56/8 kan du svara med det eller får man inte godkänt på frågan då dvs kunde du förkorta 56/4=14 8/4=2
56/80 = 14/2 ?
mattegeni1 skrev:
...(multiplicera upp i täljaren)
här förstår jag inte 1*10=10 4*10=40 du har skrivit 14??(förkorta med 2)
...
Jag antar att du är med på att 1,4 * 10 = 14. Säg till annars.
Är du med på att ?
Om ja, det var precis så jag gjorde
Om nej, läs detta avsnitt om bråkräkning och fråga om det du inte förstår.
jo jag är med på det
kan man dela med annan möjlig siffra sen undrar jag om heltalet fick du till 56/8 kan du svara med det eller får man inte godkänt på frågan då dvs kunde du förkorta 56/4=14 8/4=2
56/80 = 14/2 ?
mattegeni1 skrev:jo jag är med på det
kan man dela med annan möjlig siffra sen undrar jag om heltalet fick du till 56/8 kan du svara med det eller får man inte godkänt på frågan då dvs kunde du förkorta 56/4=14 8/4=2
56/80 = 14/2 ?
Jag vet nog inte riktigt vad du menar med att dela med annan möjlig siffra. Kan du ge något exempel?
På frågan om du kan svara 56/8 istället för 7 så är svaret ja. 56/8 och 7 är samma tal. Däremot så borde du alltid svara på så enkel form som möjligt, annars kanske du får poängavdrag. Talet 7 är skrivet på "enklare form" än talet 56/8. (Undantaget kan vara om uppgiften gäller att svara i åttondelar eller liknande.)
Men det finns ju en anledning till att du gjorde om talet 7 till 56/8 från början. Det kan till exempel vara om du ska beräkna differensen 7 - 13/8. Då gör du de båda termerna liknämniga genom att förlänga talet 7 med 8:
7 - 13/8 = (gör liknämnigt) = 56/8 - 13/8 = (sätt på genensamt bråkstreck) = (56 - 13)/8 = 43/8 (går inte att förenkla).
jag menar du fick det till 56/8 eller hur? Nu undrar jag om det är färdigträknat du kunde ju förkorta båda med talet 4 varför gjorde du inte det då skulle du få 14/2 det var de jag menade
mattegeni1 skrev:jag menar du fick det till 56/8 eller hur? Nu undrar jag om det är färdigträknat du kunde ju förkorta båda med talet 4 varför gjorde du inte det då skulle du få 14/2 det var de jag menade
När du frågade om hur man kan skriva om decimaltal/vanliga tal till bråkform så trodde jag att du menade dels decimaltal, dels heltal. Det var därför jag visade hur du kan skriva om ett heltal (7) till ett bråk (56/8). Men det kanske inte var det du menade?
------
Om det är färdigräknat eller ej beror helt på varför du skrev om 7 som 56/8 från första början. Det kan ju ha varit ett mellansteg i en beräkning som jag gav exempel på i mitt förra svar: 7 - 13/8.
-------
Ja du kan förenkla 56/8 till 14/2. Eller till 28/4. Eller till 7/1, som är lika med 7.
Alla dessa tal betecknar samma storhet, nämligen 7.
nu förstår jag hur man räknar decimal till bråk men bråk till decimal då? hur räknar man det?
mattegeni1 skrev:nu förstår jag hur man räknar decimal till bråk men bråk till decimal då? hur räknar man det?
Du kan alltid använda räknaren eller kort division.
Annars finns det genvägar beroende på hur bråket ser ut.
- Du kanske vet att 1/5 = 0,2. Det betyder att till exempel 7/5 = 7*0,2 = 1,4.
- Om det går att förlänga bråket så att nämnaren blir 100 så är det enkelt: 13/25 = (förläng med 4) = 52/100 = 0,52
Och så vidare.
tror kanske kort divison är enklast tack så hemskt mycket!